Wednesday 9 December 2015 By: Naemah

CATATAN KEGUGURAN


Pada 19/11/15 ke klinik kesihatan Ayer Lanas untuk membuat ujian kehamilan. Kebetulan ketika itu juga demam, batuk dan selesema. Gembira dan bersyukur dengan keputusan ujian yang menunjukkan aku positif mengandung. Bermakna ini kehamilanku yang ke 4 (kandungan pertama gugur). 

Namun takdir Allah menentukan kandungan ini juga tidak bertahan lama. Akhirnya berlaku keguguran di minggu yang ke 7.

Catatan ringkas dari awal hingga terjadinya keguguran yang kedua ini:

28/11/15: hari pertama suamiku di Bintulu. Bleeding start di waktu petang sekitar pukul 6. Rasa mencucuk di pinggang. Darah coklat cair (spotting je)

29/11/15: bangun pagi takde apa apa pada pantiliner. Pergerakan yang banyak menyebabkan keluar darah lagi. Sikit juga, dan tak kena pada pantiliner. Hingga petang hari, keadaan masih sama.

30/11/15: tiada apa apa dari bangun pagi hingga tidur malam

1/12/15: berulang perkara yang sama seperti 29/11/15

2/12/15: suami ada di rumah. Darah lebih banyak dari semalam. Warna coklat cair dan kadang kemerahan. Ke klinik Dr Najwa di bandar baru bangi. Scan hanya nampak kantung, anggaran 5 minggu (kalau ikutkan dah 6++ minggu). Doc suruh repeat scan selepas 2 minggu. Ke wet world shah alam untuk meraikan anak anak. Tukar pantiliner setiap kali waktu solat, darah masih turun. 

3/12/15: hanya berehat di rumah. Semua kerja rumah dan anak anak diuruskan suami. Namun masih ada pendarahan seperti semalam dan tidak berkurang. 

4/12/15: ke Big Bad Wolf dan balik kampung. Keadaan masih seperti semalam. Tukar pad setiap 3-4 jam. Darah coklat gelap. Minta nasihat biras dr Nasibah. Kena repeat scan 

5/12/15: rehat di rumah mak mertua. Keluar sekejap beli barang di Kubang Kerian. Bleeding makin banyak dan darah bertukar merah terang (fresh blood)

6/12/15: check up di klinik kesihatan Badang. Upt positif, scan nampak kantung, tapi dah tak cantik, dan tiada bukaan rahim. Doc akan bagi tarikh appointment dengan pakar. Darah seperti hari ke 2-3 period, dan kadang kadang rasa cramp di bahagian rahim. Suami bertolak ke kl.

7/12/15: suami di labuan. darah kurang sikit hari ni. Rasa cramp sesekali datang. Ada darah bercampur lendir dan sedikit darah beku. Tidur malam terasa sakit belakang yang amat

8/12/15: bangun pagi untuk solat subuh, rasa seperti senggugut (tak teruk sangat) dan terasa keluar darah. Buka pad tiada darah, rupanya turun darah beku. Kali kedua ke toilet turun lagi seketul yang lebih besar. Bermakna sudah keguguran:'(

Begitu kisahnya..
Ia bermula dengan sebuah harapan dan khabar gembira. Di pertengahannya sebuah dugaan yang mengundang pelbagai rasa, sedih, kecewa, takut, juga bersama harapan yang belum padam. Akhirnya segalanya berakhir dengan ending yang agak mendukakan ini. Tapi benarlah, Allah menduga kerana dia tahu kita mampu menghadapinya. Hati ini redha menerima takdir ini meskipun di awalnya agak sukar. 

Tiada siapa yang dapat melawan takdirNya. Setiap ujian pasti ada hikmahnya.. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment