Sunday 20 December 2015 By: Naemah

HARI INI SESUDAH SEMALAM

Hari ini, hari kedua suamiku di Labuan. Hari ini, keadaan anak anak bertambah baik. Aku sedikit kelegaan setelah semalaman tidur dalam kebimbangan dan tidak mampu lena dengan baik. Dengan keadaan Mussaab yang kerap terjaga dan menangis, juga Anas yang dua kali bangun muntah dan buang air. 

Pagi ini badan Mussaab tidak sepanas semalam. Makin kurang panasnya, namun ada ketikanya merengek juga mahukan perhatian ummi. Ada ketikanya juga datang tantrum tanpa ummi tahu sebabnya. Makan juga masih belum berselera.

Anas pula tadinya mengadu sakit perut lagi. Ummi sapukan minyak dan memantau keadaannya. Alhamdulillah ada selera makan. Tiada minat untuk bermain, tapi pagi ni sempat siapkan satu lukisan dan minta ummi tampalkan di dinding.

Hari ini juga hari 'membaca buku' untuk Anas dan Mussaab. Tiada minat untuk bermain. Masing masing asyik dengan buku. Belek buku, dan juga mewarna. Buku buku di rak diangkut ke bawah untuk dibelek dan minta ummi bacakan. Ada juga aktiviti di dalam buku dilakukan bersama. 

Menjelang tengahari, masuk tidur dalam bilik. Semuanya tidur lena. Mungkin kerana malam tadi kurang lena tidur masing masing. 

Semoga anak anakku semakin sihat dan bertenaga hendaknya. Aku tahu suamiku di sana juga tak jemu mendoakan. Aku juga tahu, dia di dalam kebimbangan memikirkan anak anaknya. Hari ini dah tak dapat berhubung dengannya untuk melaporkan hal anak anak. Mungkin esok petang baru dapat kembali berhubung. Semoga Allah lindungi dia dan kami.

Saat muhasabah: tika anak sihat dan cergas, bermacam perkara yang anak lakukan. Bermacam hal, bermacam karenah, hingga sering menguji sabar dan mencetus marah. Tika anak tidak sihat dan lemah, yang dia mampu hanya menangis. Hati ibu menjadi sayu dan pilu.  Rasa bersalah dan berdosa apatah lagi. Kesian, pada batang tubuh kecil itu menanggung sakit. Tak jemu berdoa agar segalanya berakhir. Agar anak kembali sihat, ceria dan bertenaga seperti sediakala. Ummi tak nak marah marah lagi. Ummi hanya mahu anak anak ummi sihat. Bermain dan lakukakan segala aktiviti yang membuatkanmu gembira. Semoga sihat sayang ummi...




0 comments:

Post a Comment