Monday 7 December 2015 By: Naemah

ANAKKU: DI RUMAH NENEK

Hari ketiga di kampung, juga hari pertama tanpa suamiku. Alhamdulillah dia selamat tiba di Labuan. 

Aku dan anak anak meneruskan hari di rumah ibu mertuaku di Kota Bharu. Anas dan Mussaab keduanya bangun awal hari ini. Alhamdulillah ada sepupu mereka yang boleh tolong tengokkan mereka. Bebas bermain di rumah nenek yang besar dan luas. Ummi pun tak dipedulikan. Hanya sesekali mencari ummi di bilik, takut ummi hilang :) Mussaab pula mencari ummi bila nakkan susu.

Di rumah nenek, memang agak bebas dan seronok bermain. Pagi pagi lagi dah bermain pasir, berlari dan berbasikal. Puas main barulah mandi. Breakfast dengan kuih cakoi dan pulut serunding.

Hari ini sempat membelek buku yang dibeli di Big Bad Wolf. Banyak buku yang dibawa keluar dari bilik dan buku buku itu juga berjaya buat Anas dan Mussaab asyik dengannya. Kalau ikutkan mahu dibawa keluar semua buku yang ada, apakan daya beg berat ummi x larat nak angkat dan keluarkan bukunya.

Ummi banyak berehat di bilik. Anas dan Mussaab ummi biarkan bermain di luar. Mujurlah ada abang Rizqin, abang Faiz, Kak Zawiah dan mak su yang boleh tolong tengokkan Anas dan Mussaab. Jadi takdelah ummi risau sangat. Entah main apa, ummi pun tak tahu. Yang pasti bila naik rumah, habis badan berpasir. 

Anas langsung tak tidur hari ni. Hanya Mussaab yang tidur dari jam 12.30-2.30 petang. Lepas tu leka bermain lagi dan tak hiraukan ummi dah. 

Dalam pukul 6 petang, adik ipar datang ke rumah mak. Bertambah lagi kawan Anas dan seronok bermain dengan sepupu walaupun banyak bergaduh juga. Biasalah budak budak :)

Di waktu malam, suasana lebih meriah kerana semua ada di rumah. Tambahan pula cucu cucu mak yang tak tahu erti rehat. Sentiasa aktif bermain dan bergurau, termasuk anak anakku. Mainlah sayang, kat rumah kita pastinya tak semeriah ini. 

Alhamdulillah dalam asyik dan leka anas bermain sempat juga baca surah hafazan bersama. Hari ni baca surah al fajr dan al ghasyiah lagi, sambil surah hafazan yang seterusnya (al-a'la) diperdengarkan. Hajatnya mahu kembali fokus pada hafazan bulan ini, tetapi dalam keadaan sekarang mungkin tak mampu nak fokus sepenuhnya juga. Tak mengapa.. Cuba sedaya yang mampu. Insya Allah.

Malamnya, keduanya sukar untuk disuruh tidur. Masih nak bermain walaupun sebenarnya mata dah mengantuk. Akhirnya terlena juga lebih kurang pukul 9.30 malam. 

Alhamdulillah untuk kehidupan hari ini. Alhamdulillah anak anakku sihat dan ceria. Bermain dan bergembira menerika kehidupan di zaman kecil mereka. Semoga hari esok menjanjikan sesuatu yang lebih baik. Insya Allah :)






0 comments:

Post a Comment