Monday 7 December 2015 By: Naemah

PASTI AKAN BERAKHIR



Allah telah memberi kesihatan yang panjang. Sesekali diuji dengan kesakitan dan tidak sihat badan. Masa sakit ini baru berfikir betapa nikmatnya sebuah kesihatan. Nikmat kesihatan yang jarang disyukuri.

Di situasiku hari ini. Bukanlah sakit perit atau terlantar lemah. Masih sihat, cuma ada emosi yang sedang bermain. Takut dan gentar, dan dihantui berbagai sangkaan dan tekaan di atas apa yang bakal berlaku pada diri. Apakah keadaan diri akan semakin baik atau sebaliknya. Keadaan yang hanya akan difahami oleh insan bergelar wanita, yang pernah mengalami situasi begini.

Tapi diri perlu kuat untuk menempuh segala. Perlu positif, agar tidak terasa terbeban. Tambahan pula suami tiada di sisi. Aku akui, kehadirannya membuat diri jadi lebih 'manja' kerana ada bahu untuk bersandar, melepaskan keluhan dan meluah rasa terpendam. Boleh menangis dan ada yang sudi memujuk.

Namun bila dia tiada, aku perlu kuat berdiri sendiri. Aku punya anak anak yang memerlukan jagaan dan perhatianku. Tiada lagi bahu untuk aku bersandar dan mencurah rasa. 

Namun masih bersyukur di rumah ibu mertua ini, aku diberi kerehatan yang banyak, meski mungkin sedikit sebanyak menjadi beban buat mak. Aku rasa bersalah, tapi aku tahu hatinya lebih mulia untuk mengerti keadaanku dan menerima kehadiranku bersama anak anak.

Dugaan 'sakit' ini masih terlalu kecil jika ingin dibandingkan dengan kesakitan lain. Aku juga percaya, semua ini hanya untuk seketika. Allah pasti akan membawa diri ini keluar dari kesukaran ini. Pasti...


0 comments:

Post a Comment