Friday 1 June 2018 By: Naemah

BAZAR RAMADHAN LITTLE DIAMOND



Pada 31/5/2018 diadakan bazar Ramadhan/bazar amal di Little Diamond Kindergarten. Keuntungan daripada hasil jualan ini akan disumbangkan ke rumah anak-anak yatim.

Sebelum teacher maklumkan kepada ibubapa lagi, Anas sudah sampaikan pada ummi tentang perancangan tersebut. Bila guru memaklumkan di group whatsapp, kira confirm dan jadi jugalah akhirnya :)

Apa yang menarik, setiap pelajar terlibat dari awal perancangan hingga berakhirnya event tersebut. Masing-masing ada peranan dan tanggungjawab yang tersendiri. Tersusun dan terancang. Ya, meskipun mereka hanya kanak-kanak yang berumur di antara 4-6 tahun sahaja. Terima kasih pada guru-guru di atas ‘kepercayaan’ itu. Bahkan mungkin kami ibubapa sendiri tidak sehingga memberi tanggungjawab seperti itu kepada mereka.

Sudah semestinya, Anas yang sentiasa excited dan bersemangat bila diadakan sesuatu event atau aktiviti di sekolah. Seronok dapat tahu dia akan memasak dan berniaga bersama kawan-kawan. Dia pula dipertanggungjawabkan sebagai cashier, tekun dia belajar mengira duit dengan ummi. Tapi terus terang, Anas walaupun sudah biasa dengan angka, tetapi tidak biasa berurusan dengan duit. Tapi tak mengapa, insya Allah sedikit sebanyak ia membantu Anas untuk lebih ‘mengenal’ duit. Next year dah nak masuk darjah 1 kan?

Mussaab pula, dia sebenarnya tak berapa faham apa yang bakal berlaku :D Dia iyekan saja segala maklumat yang disampaikan Anas kepada ummi. Oh ya, Mussaab ditugaskan menjaga bahagian mi goreng :)

Di hari kejadian, bazar Ramadhan anak-anak Little Diamond berjalan dengan lancar. Dari hal memasak, memasang khemah, menyusun meja, semuanya terlibat dan bekerjasama membuat kerja dengan arahan dan pantauan guru mereka, semestinya. 

Ummi datang sekitar jam 5.30 petang bersama Miqdad. Semestinya ummi support, langsung tak memasak hari ni sebab nak beli juadah berbuka di bazar Little Diamond. Memang meriah sangat :) dan comel sangat semuanya. Mana nak cari pemandangan bazar Ramadhan seperti ini kan :D 

Ummi tak lepas peluang mengambil gambar dan video untuk dijadikan sebagai kenangan terindah buat Anas dan Mussaab bersama guru dan rakan di zaman kecil ini. Ini antara momen yang pasti akan dikenang bila besar nanti :)

Kira-kira jam 6.30 petang, Anas dan Mussaab balik bersama ummi. Mussaab kelihatannya penat sangat seharian membuat persiapan dan berjualan di bazar Ramadhan. Anas, yang sentiasa energetic kelihatannya ceria dan menyatakan rasa ‘best’ di atas pengalaman hari ini. Alhamdulillah. Ummi bahagia di atas keseronokan anak-anak. Syukur dan terima kasih tak terucap.

Ummi sudah siapkan video sebagai kenangan, ummi sudah share dengan teacher, dan ummi tulis lagi di blog ini, untuk menyatakan syukur dan terima kasih di atas pengalaman baru yang anak-anak ummi tempuh bersama. Ummi percaya, ibubapa yang lain juga tak kurang rasa senang hati melihat anak-anak mereka bertungkus lumus menjayakan bazar amal ini. Insya Allah ianya bermanfaat buat anak-anak kecil kita ini.

Penghargaan dan terima kasih ummi buat guru-guru Little Diamond Kindergarten di atas segalanya. Ummi tahu ‘bukan mudah’ nak handle anak-anak kecil ni. Ya ummi faham, bukan mudah! Tapi guru-guru sudah berjaya. Sebagai ibu, ummi terus meletakkan ‘kepercayaan’ kepada guru-guru di sini untuk terus membimbing Anas dan Mussaab di sekolah ini. Insya Allah. 


Terlalu banyak gambar
Ummi letakkan sebahagiannya di sini :)
































0 comments:

Post a Comment