Thursday 28 June 2018 By: Naemah

BASIKAL BARU ANAS DAN MUSSAAB

Hari ini berkesempatan untuk selesaikan urusan geran motor di JPJ Bangi dan kemudiannya ke Saujana Putra untuk membeli basikal untuk Anas dan Mussaab.

 Beberapa hari ini Anas asyik bertanya bila nak belikan basikal untuknya. Duit raya hari tu pun katanya nak guna untuk beli basikal :) maklumlah basikal yang ada sudah tak sesuai dengan dia yang sudah makin membesar. Tambahan pula hari tu balik kampung asyik berbasikal saja bersama sepupunya. Tak puas-puas lagi berbasikal.

Alhamdulillah, hari ini kami ke kedai basikal ‘BicycleBlock Malaysia’ yang terletak di Saujana Putra. Pada awalnya suamiku hanya survey harga basikal di internet, dan cadangnya nak beli online saja. Tapi kemudian hari ini suamiku membuat keputusan untuk datang sendiri ke kedainya dan memilih basikal. Kami ke sana tanpa Anas dan Mussaab yang ketika itu masih dalam sessi persekolahan.

Kami tiba di kedai jam 10.30 pagi, dan kedai baru saja dibuka. Suamiku segera memilih basikal untuk Anas dan Mussaab. Boleh dikatakan banyak pilihan basikal di sini, dengan harga yang berpatutan. Suamiku memilih basikal jenama LERUN untuk Anas dan POLYGON untuk Mussaab. Jumlah harganya ialah Rm758.

Sebaik selesai membuat bayaran dan mengangkut basikal ke dalam kereta, kami segera bertolak balik ke rumah. Alhamdulillah segala urusan dan perjalanan hari ini dipermudahkan olehNya. Kami tiba di rumah hampir jam 12 tengahari, tepat masa untuk mengambil Anas dan Mussaab dari sekolah mereka.

Sampai di rumah, kami tidak terus menunjukkan basikal baru kepada mereka. Kami ambil peluang untuk tidur dan berehat terlebih dahulu sebelum melayan mereka yang nantinya confirm akan terlebih excited untuk berbasikal. Bila suamiku bangun dari tidur, barulah dia tunjukkan basikal baru kepada mereka. Dah tentu masing-masing gembira dan tersenyum lebar mendapat basikal baru, terutamanya Anas yang sudah lama mengimpikan sebuah basikal baru untuknya. Oklah, Anas pun dah berjaya hafal surah An-Naba’ dan An-Naziaa’t dalam tahun ni. Maka hadiah ini untuk Anas :) 

Pada petang harinya, Anas berbasikal di jalan. Agak merisaukan juga, kerana jalan itu agak sibuk juga terutamanya ketika waktu orang balik dari kerja. Perlu berpesan berulang kali untuk ingatkan Anas agar berhati-hati mengayuh basikal di jalan. Kayuhannya agak laju, ibu manalah tak risau kan? Sampai ke depan sekolahnya dia mengayuh basikal :)

Mussaab pula masih belum mampu mengayuh seperti Anas. Basikalnya juga masih beroda 4. Maka kayuhannya tak jauh, di sekitar rumah sahaja. 

Sehingga hampir masuk waktu maghrib, Anas masih tak puas berbasikal. Lepas mandi keluar mengayuh basikal lagi. Hai la anak..

Malam ini semua tidur awal selepas seharian berpenatan di sekolah dan bermain basikal di rumah. Penat dan gembira, sudah tentunya. Mungkin tak sabar nak menanti hari esok, nak kayuh basikal lagi :)

Terima kasih pada abi yang menggembirakan Anas dan Mussaab dengan hadiah basikal ini. Semoga basikal ini akan memberi manfaat dan kebaikan buat Anas dan Mussaab. Dan pada Miqdad juga. Insya Allah.


















0 comments:

Post a Comment