Sunday 1 July 2018 By: Naemah

LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN : OPEN DAY AND RAYA CELEBRATION




Pada 30/06/18 diadakan open day dan sambutan hari raya di Little Diamond kindergarten. Hari ini juga merupakan hari perjumpaan ibubapa dan guru kelas untuk menyerahkan report card student dan juga berbincang serba sedikit tentang anak-anak dari segi pencapaian dan kemajuan mereka di sekolah sepanjang semester pertama yang lepas.

Rumah kami tidak jauh dari sekolah, kami sekeluarga berjalan kaki seperti kebiasaan Anas dan Mussaab ke sekolah. Kami berada di sekolah jam 9.30 pagi, masih lengang suasana di sekolah. Hanya ada sepasang ibubapa yang sedang berbincang tentang report card anak mereka dengan guru kelas. 

Oleh kerana kami antara yang terawal, maka kami tak perlu menunggu lama. Terus mengambil tempat yang disediakan dan menerima report card Anas dan Mussaab. 

Pertamanya, kami menerima kad laporan Anas (6 tahun) dan mendengar penerangan yang disampaikan oleh Teacher Zeeda, guru kelas Anas. Secara keseluruhannya, Anas berada pada pencapaian yang sangat baik dari segi akademik dan social skillnya. Cuma yang perlu lebih ditekankan ialah bab confidence. Mungkin Anas masih malu-malu untuk menyuarakan idea dan menyampaikan sesuatu pada guru dan khalayak. Bukan tak boleh, tapi perlu lebih yakin dan berani. Antara lain, Teacher Zeeda menyatakan bahawa Anas sangat menyukai aktiviti seperti art dan craft. Anas juga seorang yang sentiasa bersemangat dan berstamina dalam setiap aktiviti yang disertainya. Secara kesimpulan, Anas sudah berada di tahap yang cemerlang, namun masih ada perkara yg perlu diperbaiki. Anas juga boleh dikatakan sudah bersedia untuk melangkah ke tahun satu tahun depan. Insya Allah.

Selesai Anas, tiba giliran Mussaab pula. Kami menerima kad laporan dari guru kelasnya Teacher Fika dan mendengar tentang kemajuan dan segala yang melibatkan Mussaab di sekolah. Dari segi pencapaian akademik dan social skill, Mussaab masih dalam kategori baik, biarpun bukan terbaik. Segalanya masih dalam proses belajar dan perlukan masa untuk develop. Namun mengikut Teacher Fika, Mussaab seorang student yang baik dan mendengar kata. Mudah memahami arahan dan tidak bermasalah. Namun dalam bab tertentu, Mussaab perlu ‘ditekan’, barulah akan bertindak mengikut arahan. Mussaab juga seorang yang ‘bercakap’ bila bersama kawan-kawan seusianya. Penjelasan yang melegakan, dan memberi gambaran positif pada Mussaab yg kini berusia 4 tahun.

Meneliti kedua laporan Anas dan Mussaab, juga penerangan daripada guru kelas mereka, ia seakan selari dengan hakikat diri Anas dan Mussaab di rumah. Pendek kata, begitu mereka di rumah, begitu juga di sekolah. Yang berbeza pun ada, tapi tak banyak dan tidak terlalu ketara.

Menerima kad laporan anak, itulah antara hal yang paling excited buat seorang ibu sepertiku. Sangat teringin nak tahu tentang perkembangan dan kemajuan anak-anak di sekolah. Nak tahu sikap dan perangai mereka, bagaimana mereka dengan guru dan kawan, bagaimana mereka belajar dan bergaul, dan macam-macam lagi. Bila dijemput hadiri sessi sebegini, sudah tentu takkan dilepaskan peluang ini.

Secara keseluruhannya, aku dan suami sangat berpuas hati dengan tahap pencapaian Anas dan Mussaab di sekolah dalam semua bab. Alhamdulillah, di sini tiada sistem gred, maka tak adalah ukuran siapa lebih pandai, siapa lebih cemerlang. Semua sama saja, sebahagian menyerlah di sini, dan sebahagian menyerlah di bahagian lain. Kerana setiap anak-anak ini kan unik dan istimewa dengan kelebihan tersendiri :)

Dalam pertemuan ini, guru banyak highlight kan tentang pencapaian baik/positif anak-anak, namun guru juga pasti maklum hal-hal yang ‘kurang’ pada diri setiap mereka. Sebagai ibu, aku juga akur anak-anak ini tak sempurna dan dalam proses belajar untuk menjadi yang lebih baik dan lebih cemerlang dari hari ke hari. Namun sebagai ibu, sudah pasti ada rasa bahagia dan bangga dengan apa yang telah anak-anak capai sepanjang tempoh pengajian mereka ini. Walaupun masih di peringkat awal, masih sangat kecil, namun inilah ‘pencapaian’ dan inilah hadiah dari anak-anak buat ibubapanya. Setiap hal yang positif yang berkaitan dengan anak-anak, itulah antara sumber ‘bahagia’nya seorang ibu :)

Tamat bab report card :)

Jamuan raya Little Diamond meriah dengan kehadiran ibubapa pelajar. Hari ini juga ibubapa dihidangkan dengan persembahan istimewa dari anak-anak comel Little Diamond Kindergarten. Selepas persembahan, diadakan juga majlis sambutan hari jadi rakan sekolah Anas dan Mussaab yang bernama Adam. Sekali lagi meriah dengan lagu ‘happy birthday’ dan acara potong kek dan agihan hadiah daripada Adam. Dan tak lupa,duit raya daripada guru-guru Little Diamond Kindergarten.

Akhir sekali, ibubapa menjamu selera bersama dan masing-masing beransur balik. Kami juga meninggalkan sekolah lebih kurang jam 12 tengahari. Alhamdulillah, selesai sudah majlis raya dan perjumpaan ibubapa dan guru di Little Diamond pada hari ini. Segalanya berjalan baik. Terima kasih pada para pendidik di Little Diamond kindergarten yang pastinya sudah bertungkus lumus untuk menjayakan majlis pada hari ini. Terima kasih atas jamuan dan hidangan, duit raya dan persembahan anak-anak yang menghiburkan. Didoakan agar Little Diamond akan lebih bergemerlapan. Insya Allah.



Foto hari ini :)













































0 comments:

Post a Comment