Saturday 14 July 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 150718





Hari minggu. Hari ke-3 abi di Bintulu. Anas, Mussaab dan Miqdad habiskan masa bersama di rumah hari ini. Bangun pagi agak lewat semuanya, hampir jam 8 pagi. Selesai mandi dan berpakaian, terus turun ke bawah. Pagi ini menjamu selera dengan roti telur dan cheese. Hanya Miqdad yang tak sudi nak merasa. Miqdad memang tak suka makan roti. 

Kemudian ummi masakkan spageti dan nasi goreng. Anas semalam beriya nak makan spageti. Sudahnya, nasi goreng juga yang laku. Spageti hanya terusik sedikit. Miqdad masih tak nak makan, nasi goreng juga tak nak. Pagi ini dia hanya makan keropok ikan dan menyusu sahaja.

Lepas makan, menonton tv seketika. Pukul 10, ummi naik ke atas untuk mengemas mainan. Asingkan yang masih elok dan yang nak dibuang. Mainan agak banyak, hampir 2 jam baru selesai. Anas, Mussaab dan Miqdad juga naik ‘membantu’. Excited semuanya bila dapat main mainan yang dah lama tak terusik. Leka bermain seketika. 

Jam 12, turun semula ke bawah. Anas, Mussaab dan Miqdad minta nak main kolam di luar. Walaupun cuaca agak panas, tetap nak main juga. Ummi biarkan saja. Ummi masak dan makan. Dapat whatsapp abi yang baru selesai kerja di laut. 

Jam 1, ummi panggil masuk semua. Salin pakaian dan makan tengahari. Semua makan dengan agak banyak, lapar lepas bermain air :) lepas makan, kemas dan menonton tv lagi. Ummi solat dan bawa Miqdad naik ke atas, susukan Miqdad dan Miqdad terlena. Mussaab naik sekejap ke atas, kemudian turun semula ke bawah bersama Anas, menonton tv dan membuat hal sendiri. Ummi tidur bersama Miqdad. Mussaab akan ada saja ‘kerja tangan’ dia menggunakan bahan yang ada dalam rumah. Anas pula mesti ada pensel dan kertas melukis segala yang terilham. Sesekali ummi mengintai melalui cctv memantau keduanya.

Jam 4.15, ummi dan Miqdad turun ke bawah. Anas dan Mussaab tengah melayan video. Mussaab yang kelaparan sedang mengunyah coklat. Kemudian ambil pula biskut kacang. Puas duduk dalam rumah, keluar bermain di luar. Anas seperti biasa berbasikal di jalan. Mussaab juga ikut sekali, tapi sekejap saja bila ummi arahkan masuk Mussaab masuk dan bermain di dalam kawasan rumah sahaja. Bukan tak nak bagi Mussaab main tapi Mussaab masih belum cekap berbasikal, sangat berbahaya jika bermain di luar.

Selepas asar, ummi siapkan makan malam. Anas, Mussaab dan Miqdad keluar masuk rumah. Bosan agaknya. Sesekali melayan video, dan berjalan ke sana sini. Sempat video call dengan abi yang masih di hotel. Abi akan balik malam nanti, insya Allah.

Jam 6.30, makan bersama. Alhamdulillah semuanya sudah kenyang. Sambung menonton seketika dan naik mandi. Selepas maghrib, baca al-Quran, Iqra’ dan hafazan seperti biasa. Miqdad terpaksa ummi tinggalkan depan tv bersama video umar dan Hana, demi nak fokus mengajar Anas dan Mussaab. Sesekali Miqdad masuk menjenguk juga. 

Selesai solat isyak, ummi ajak semuanya naik tidur. Jam 9.30, semuanya sudah lena. Alhamdulillah. Abi masih di dalam penerbangan. Semoga Allah permudahkan perjalanan abi. Semoga akan selamat kembali ke rumah. Insya Allah. Esok bangun pagi abi dah ada bersama. Alhamdulillah :)

Semoga lena anak-anak ummi. Semoga bermimpi indah. Semoga esok akan menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab, Miqdad dan kita semua. Insya Allah.






0 comments:

Post a Comment