Wednesday 4 July 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 050718






Hari ini hari kedua abi di Bintulu. Anas, Mussaab dan Miqdad bangun awal seperti biasa. Mandi, berpakaian dan breakfast bersama. Ummi puasa hari ni, hanya melayan Anas, Mussaab dan Miqdad menjamu selera di meja makan. Miqdad dah tak mahu disuapkan sekarang, makan pula habis tumpah dan bersepah. Oh ya, menu breakfast pagi ni ialah nasi lemak dan roti nutella.

Selesai makan, Anas dan Mussaab keluar berbasikal di luar. Anas dengan basikal barunya, Mussaab pula dengan basikal lama yang dah tak sesuai dengan dirinya yang makin membesar. Basikal baru tak menarik minatnya. Susah katanya. Ulang alik kayuh basikal dan menonton upin upin. Miqdad juga keluar masuk rumah. Ummi selesaikan kerja yang patut.

Jam 7.55 hantar Anas dan Mussaab ke sekolah. Miqdad juga ikut, semestinya. Balik ke rumah, Miqdad menonton ‘dream english’ sementara ummi buat kerja rumah. Miqdad menyusu dan menonton lagi. Banyak kerja ummi perlu buat pagi ni. Ummi tinggalkan Miqdad dengan video Omar Hana, dan Didi&Friends. Alhamdulillah Miqdad ok je, tak memanggil ummi sedikit pun. Sesekali bosan, Miqdad berjalan dan mengambil sesuatu. 

Selesai kerja jam 10, ummi susukan Miqdad hingga Miqdad terlena. Miqdad bangun semula bila hampir jam 12. Sempat menonton tv sekejap sebelum keluar ambil Anas dan Mussaab di sekolah. Balik ke rumah, makan ais krim dan nasi lemak. Anas sempat berbasikal beberapa round. Mussaab juga ikut keluar bermain. Kemudian, Anas buat latihan untuk menduduki ujian kelayakan SRAI Beranang pada hari Sabtu ini. Mussaab pula melukis dan menconteng di buku ‘diary’nya. Lepas tu bosan, kacau Anas buat kerja. Kecoh seketika. Miqdad tak berganjak menonton video. 

Jam 1.30, Anas keluar lagi bermain basikal. Masih tak puas, walaupun dalam cuaca panas. Ummi tukarkan pampers Miqdad dan susukan Miqdad. Miqdad kembali keluar menonton video. Anas dan Mussaab juga buat kerja dan hal sendiri di depan tv. Ummi lelapkan mata seketika. Jam 3 ummi bangun dan keluar. Miqdad sedang asyik menonton video. Satu botol minyak Johnson dah dituangnya ke lantai. Habis berminyak. Mussaab dalam keadaan mengantuk, dan tertidur akhirnya di sofa. Anas keluar masuk main basikal, melukis dan makan ais krim. 

Jam 4, Miqdad aktif bergerak sana sini langsung tak mengantuk. Anas menonton upin upin. Sambil menyiapkan latihan tadi.  Mussaab masih tidur. Anas keluar lagi bermain basikal. Mussaab bangun menangis dipukul Miqdad. Perlu pujuk dan redakan tangisan Mussaab. Miqdad riang, ria dan ceria bermain. Panjat sana sini. Kutip dan campak segala barang. Allahu . Habis bersepah lantai. Ummi yang berpuasa, terasa lemah nak berkemas. Biarkan dulu Miqdad dengan aksinya yang macam-macam.

Selepas solat asar, cadangnya ummi nak terus memasak. Tapi Miqdad pula menangis, nak tidur katanya. Ummi susukan dulu Miqdad. Anas dan Mussaab dengan hal sendiri di luar. Miqdad hanya susu sekejap, kemudian keluar bermain. Ummi cepat-cepat memasak. Anas sudah mengadu kelaparan. 

Selepas memasak, ummi ajak semua keluar ke halaman. Anas berbasikal lagi. Mussaab dan Miqdad main bersama di halaman rumah sehingga ummi panggil masuk semula ke dalam rumah. Miqdad comot dan kotor bermain di tempat pembakaran sampah. Ummi arahkan naik mandi semuanya. Bermain lagi di bilik air hingga ummi panggil keluar. Lepas mandi dan berpakaian, turun semula ke bawah. Masa untuk makan malam. Semuanya makan dengan berselera. 

Selesai makan sambung menonton upin dan ipin pula. Giliran ummi untuk berbuka puasa. Alhamdulillah cukup 6 hari puasa Syawwal ummi. 

Selesai berbuka dan solat, ummi bawa Miqdad naik ke atas, susukan Miqdad hingga Miqdad terlena. Anas juga ikut naik ke bilik. Tinggal Mussaab masih tak berganjak dari depan tv. Ummi diserang sakit perut hingga ke atas belakang badan. Rasa sukar untuk bergerak. Sudah lama ummi tak diserang sakit sebegini. Entah apa puncanya. Ummi minta Anas carikan minyak, dan Anas tolong sapukan minyak di belakang ummi. Alhamdulillah semakin lega. Terima kasih Anas :)

Kemudian Mussaab pula naik ke atas, meminta untuk menemaninya di bawah. Ummi minta Mussaab tunggu dahulu sehingga ummi betul-betul ok. Anas sudah lena di samping Miqdad. Mussaab yang siangnya sudah tidur, kelihatannya masih belum mengantuk. Berguling dan bergolek dia seorang diri. Ummi solat isyak, Mussaab yang tadinya belum tidur akhirnya tertidur juga. Alhamdulillah.

Miqdad beberapa kali terjaga dan menangis. Mimpi agaknya. Selepas ketiganya dah lena, ummi turun ke bawah, kemaskan apa yang patut dan siapkan peralatan tulis Anas untuk hadapi exam sabtu ini. 

Semoga lena dan mimpi indah semuanya anak-anak ummi. Semoga hari esok menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. InsyaAllah. Tak lupa doa untuk abi yang jauh. Semoga Allah menjaga dan melindungi abi sentiasa. Sejak pagi tadi dah loss contact dengan abi. Insya Allah esok akan mendapat khabar abi dari laut sana. Semoga segalanya baik untuk kita :) aameen.

0 comments:

Post a Comment