Tuesday 24 July 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 250718






Hari ini abi berada di Miri. Semalam ke Sibu, then ke Miri dan Insya Allah akan balik malam ni. Anas, Mussaab dan Miqdad bangun pagi seperti biasa, bersiap untuk ke sekolah. Mussaab sudah 2 hari tak ke sekolah dek sakit perut dan cirit birit. Anas pula semalam tak ke sekolah atas sebab yang sama walaupun tak begitu teruk. Hari ni Alhamdulillah keduanya sudah baik dan sihat, Insya Allah.

Selepas breakfast dan menonton tv sebentar, ummi hantar Anas dan Mussaab ke sekolah. Miqdad juga setia menemani. Seperti biasa, pagi yang agak ‘sibuk’ buat ummi bila abi tiada di rumah. Ketiganya perlu disiapkan dan diuruskan sebaiknya sebelum melangkah ke sekolah. Balik ke rumah, ummi selesaikan kerja rutin yang biasa, sementara Miqdad baik-baik saja menonton video. Sesekali Miqdad memanggil dan mencari ummi. Ummi susukan Miqdad seketika dan sambung kerja lagi, termasuk memasak.

Jam 10, ummi rehat menemani Miqdad di sofa. Miqdad masih leka dengan video ‘baby bus’. Makan pun tak nak. Ummi biarkan saja Miqdad melayan video yang sedang menarik minatnya. Kemudian ummi keluar menjemur kain. Miqdad ikut keluar bermain di luar. Bila ummi masuk, Miqdad masih nak bermain di luar. Leka dia menguis tanah di tempat pembakaran sampah. Dah puas bermain, Miqdad masuk dan ummi bersihkan tangan dan kaki Miqdad. Ummi sambung memasak. Miqdad asyik makan keropok ikan di luar sambil menonton tv lagi.

Selesai masak dan menyapu di luar, ummi dan Miqdad ke sekolah untuk jemput Anas dan Mussaab balik seperti biasa. Balik rumah, makan dan menonton tv. Miqdad meragam dan menangis, sudah penat dan mengantuk. Ummi susukan Miqdad dan Miqdad terlena. Ummi tinggalkan Anas dan Mussaab di bawah yang belum selesai makan. Mussaab kemudian naik ke atas dan tidur bersama Miqdad. Anas di bawah berseorangan.

Selesai solat zohor, ummi bersiap untuk tidur bersama Mussaab dan Miqdad. Belum sempat ummi pejam mata Mussaab dah bangun. Mundar mandir keseorangan keluar dan masuk bilik. Turun dan naik semula. Ummi lena di sisi Miqdad. 

Jam 4 petang, ummi terjaga mendengar tangisan sayu Mussaab. Bila ditanya katanya rindu abi. Mungkin kerana keseorangan tiada yang melayan. Ummi pujuk Mussaab hingga reda tangisannya. Miqdad juga bangun dari tidur dan sama-sama turun ke bawah. Anas sedang dengan hal sendiri, dengan beg sekolah dan failnya. Adalah tu ‘karya’ yang dihasilkan. Meja makan bersepah dengan nasi goreng dan roti. Rupanya kerja Mussaab . Tadi lapar, tak ada yang melayan, tu yang sedih semacam. Kesian Mussaab. Ummi memasak dan makan bersama Miqdad. Anas bermain basikal seketika di luar dan masuk menonton tv bersama Mussaab. 

Selesai solat asar, ummi siapkan pula makan malam untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. Hanya Anas yang makan banyak, Mussaab hanya makan meatball dan sedikit ayam goreng. Miqdad juga makan sedikit, dah kenyang agaknya tadi makan bersama ummi. Lepas makan, sambung menonton video lagi sementara ummi kemas apa yang patut dan masak sedikit lauk untuk abi. Abi di dalam penerbangan ke KLIA.

7.15, naik mandi dan berpakaian malam. Mussaab menangis kesayuan lagi. Rindu abi lagi. Adalah yang tak kena tu. Dipujuk-pujuk, tenang semula. Selepas maghrib baca al-Quran, iqra dan hafazan seperti biasa. Mussaab siapkan kerja sekolah, belajar menulis namanya. Kemudian sama-sama menonton tv lagi. Miqdad yang tadinya menyusu, segar kembali. Belum ada tanda nak tidur.

Ummi solat isyak dan cuba tunggu abi sementara Miqdad masih ‘ok’. Tapi belum sempat abi sampai Miqdad sudah menangis nak tidur. Ummi bawa naik ke atas dan tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab masih di bawah. Sekejap kemudian abi sampai, Anas dan Mussaab naik ke atas untuk tidur. Tinggalkan abi, menikmati makan malam sendirian. 

Anas dan Mussaab akhirnya lena juga sekitar jam 9.30. Ummi tinggalkan Anas, Mussaab dan Miqdad yang sedang lena. Turun ke bawah dapatkan abi yang sudah siap makan. Selamat malam sayang ummi semua. Semoga lena dan tenang tidur kalian. Semoga bermimpi indah. Semoga hari esok menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab dan Miqdad dan kita semua. Insya Allah. 

Ummi love you all!

0 comments:

Post a Comment