Thursday 21 June 2018 By: Naemah

AIDILFITRI 2018: RAYA PERTAMA





Alhamdulillah baru berkesempatan untuk update ‘cerita’ Aidilfitri kami sekeluarga. Hari ini sudah masuk 5 Syawwal 1439H. Kami sekeluarga masih berada di kampung manghabiskan cuti sekolah dan cuti kerja suamiku yang masih berbaki. 

Tahun ini, seperti juga tahun-tahun lepas kami sekeluarga berhari raya bersama keluarga di kampung. Tahun ini giliran kami berhari raya di Kota Bharu, rumah ibu mertuaku. 

Hari raya kami meriah, Alhamdulillah. Daripada 10 anak mak, hanya seorang yang tak dapat balik. Bermakna 9 daripadanya dapat berkumpul bersama (9 orang termasuk arwah abang Din, walaupun abang Din tiada, anak isterinya ada bersama)

Sehari sebelum menyambut Aidilfitri, anak dan cucu Mak bekerjasama membersih dan menghias rumah. Mak pula sibuk di dapur memasak bersama anak dan menantu perempuan. Seperti biasa, Mak adalah yang paling sibuk walaupun dalam keadaannya yang sudah kurang berupaya. Hari ini siap juadah lemang dan rendang, nasi himpit, sup, dan lain-lain juadah berbuka. Hari ini juga sangat meriah berbuka bersama-sama di hari terakhir Ramadhan.

Di pagi Syawwal, masing-masing ‘bergaya’ dengan pakaian baru dan cantik bersama warna tema family masing-masing. Bersalaman, bermaaafan, bergambar dan menikmati juadah yang dihidangkan bersama-sama. Meriah! Ya, itulah gambarannya bila anak cucu yang ramai ini berkumpul bersama :)

Selesai solat sunat hari raya, bermulalah acara ziarah menziarahi. Kami berkunjung ke rumah mak saudara/adik beradik Mak dan ayah mertua. Di setiap rumah, meriah lagi dengan hidangan dan sanak saudara yang ramai. Kebanyakannya, hanya dapat bertemu setahun sekali seperti ini. Alhamdulillah, hari raya dapat mendekatkan jarak yang sebelumnya terasa jauh. Berkenal-kenalan dengan yang baru bertemu, dan bertanya khabar mesra dengan yang jarang-jarang bertemu.

Acara ziarah kami berakhir jam 12 tengahari. Kami balik ke rumah, kaum lelaki perlu bersiap dan bersedia untuk solat Jumaat. Petang harinya juga kami tak kemana-mana. Hanya menyambut kedatangan tetamu yang datang beraya di rumah mak. 

1 Syawwal berakhir sudah. Masing-masing dalam mood ‘seronok’ di hari raya pertama, terutamanya anak-anak kami yang dapat beraya dan bermain bersama sepupu. Dapat kumpul duit raya lagi. Alhamdulillah di atas rezekiNya :)


Family raya pictures;



Family kak yah-kakak sulung




Family Abang Din- no.2




Family Abang Eki- no.4





Our Family/my husband- no.5




Family Azim- no.6




Family Sajidah- no.8





Family Asma- no.9




Mak dengan anak no.7 dan no.10
InsyaAllah nanti akan ada family masing-masing.


Tiada dalam gambar: family Abang Man (no.3)







0 comments:

Post a Comment