Sunday 24 June 2018 By: Naemah

AIDILFITRI 2018: RAYA KEDUA





Hari raya kedua, kami sekeluarga masih berada di Kg. Kijang rumah ibu mertuaku. Tetapi hari ini kami sudah merancang untuk ke Tumpat, kampung Mek. Ahli keluargaku lebih ramai di sana, kerana hampir semua Mak sedara dan pak sedara tinggal di sana.

Maka kami bertolak jam 9 pagi menuju ke Kg. Jubakar Pantai. Sesampai di sana, Mek dan family abang no.2 dah sampai di sana. Tapi aku hanya sempat jumpa mek sebab abang dan keluarganya pergi ziarah kubur ayah kami. Mereka juga ke rumah bapa saudara sebelah ayah. Kakakku dan family Abang sulungku juga mengikut rombongan mereka. Kami tak sempat nak menyertai mereka kerana perlu ziarah setiap rumah di sini dulu.

Lebih kurang jam 11 pagi, kami ke rumah yang terakhir di sana iaitu rumah keluarga mertua anak saudaraku. Di sinilah kami semua bertemu dan berkumpul ramai-ramai. Di sini juga kami menikmati hidangan tengahari iaitu nasi hujan panas yang disediakan oleh tuan rumah. Oh ya, abang sulungku tidak bersama kami kerana pada hari tersebut dia masih di Mekah, membuat ibadah umrah bersama isterinya. Begitu juga abang no.3 dan family, hari ini beraya di rumah isterinya di Kg. Pendek. Maka hari ini aku hanya sempat berjumpa dengan anak-anak abang sulung, abang no.2 dan family, juga kakakku suami isteri. Itupun sudah cukup ramai dan meriah sebenarnya :)

Hampir masuk waktu zohor, kami bertolak balik semula ke Kota Bharu. Kembali ke rumah ibu mertuaku. Pada petang harinya kami ke rumah sepupu suamiku yang letaknya tak jauh dari rumah Mak. Hari ni dia adakah rumah terbuka, maka sekali lagi kami menjamu selera merangkap makan malam kami. Nasi kerabu, spageti dan hidangan sampingan yang lain. Alhamdulillah. 

Malam harinya, berehat di rumah mak sepuasnya selepas sehari lagi melalui hari yang memenatkan, namun indah untuk dikenang bersama :) Esok hari akan meninggalkan rumah mak dan balik ke Jeli, sambung beraya di rumah Mek seterusnya meraikan majlis perkahwinan anak saudaraku Faiz. Beraya sakan lagi nampaknya :)


Gambar hari ni;






























0 comments:

Post a Comment