Monday 28 May 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 290518







Hari ini 13 Ramadhan 1439H. Juga merupakan hari wesak dan cuti umum. Namun abi berpagian ke airport selepas bersahur untuk menyambung tugasan. 

Anas, Mussaab dan Miqdad bangun pagi, mandi dan beraktiviti sendiri di ruang tv. Anas menonton cbeebies dan Youtube, dan melukis. Mussaab dan Miqdad juga ikut menonton dan bermain. Ummi siapkan kerja-kerja rumah sementara semuanya asyik dengan aktiviti sendiri. 

Untuk breakfast ummi masakkan paratha cheese dan nasi goreng. Miqdad tidak berselera makan, hanya makan sedikit roti paratha. Pagi ni Miqdad kenyang dengan susu saja. Mussaab dan Anas berselera makan roti paratha. 

Flight abi  jam 8.30 ke Bintulu.

Mussaab dan Miqdad turut bermain di luar rumah ketika ummi sibuk menjemur kain. Anas asyik dengan video kegemarannya. 

Jam 10, Anas siapkan worksheet mental arithmetic (formula 11-6). Miqdad dan Mussaab bermain dan sesekali menonton tv. Mussaab juga meminta kertas untuk melukis. 

Jam 10.30, ummi cuba tidurkan Miqdad. Tapi Miqdad masih nak bermain. Anas sambung melayan video. Ummi panaskan nasi goreng, kuah tom yam semalam dan goreng nugget untuk makan tengahari. Anas dan Miqdad makan, Mussaab tak mahu. Katanya nak puasa :D 

Jam 12, naik ke atas bila Miqdad dah mula meragam. Ummi nak vakum lantai pun tak boleh sebab dok berebut dengan dia. Naik atas cuba tidurkan Miqdad tapi susah juga nak tidur bila Mussaab masuk dan ajak bermain. Last-last ummi yang tertidur dulu. Ummi bangun, dah tak ada sesiapa di bilik. Terdengar suara bising di bawah. Miqdad sedang bermain dengan abang-abang. Pintu rumah juga terbuka luas. Olly dan anak-anaknya dah terlepas dari kurungan. 

Ummi keluar angkat kain di jemuran. Anas tangkap Olly dan masukkan dalam sangkarnya. Anak-anak Olly bertempiaran lari menyorok bawah kereta. Tak dapat tangkap mereka.

Anas, Mussaab dan Miqdad masuk ke dalam rumah menonton video lagi. Anas buka video dr. Binocs. Rumah sudah bersepah-sepah. Macam nilah bila hari cuti sekolah. Dari pagi sampai ke malam ‘bekerja’ tak henti.

Masuk waktu zohor, naik ke atas dan mandi. Lama pula di dalam bilik air. Banjir dan basah bilik pula dibuatnya. Ummi arahkan segera keluar, sapu air yang melimpah keluar. Ummi mandi dan solat. Miqdad yang sudah mengantuk menangis dari awal ummi solat hingga sudah. Anas dan Miqdad dah turun ke bawah. Lepas solat ummi susukan Miqdad. Terlena juga akhirnya jam 2 petang. Ummi juga tidur bersama Miqdad.

Jam 4.45 terbangun dari tidur. Anas tengah melukis di meja. Mussaab pula tidur di bawah. Ummi solat, Anas dan Miqdad turun ke bawah menonton cerita upin ipin. Ummi kemudian turun ke bawah dan memasak untuk berbuka. Mussaab bangun jam 5.30 dan menyertai Anas dan Miqdad menonton tv. 

Jam 6, keluar ke halaman. Anas, Mussaab dan Miqdad berkejaran dengan Olly dan anak-anaknya. Dapat juga masukkan semuanya dalam sangkar dan beri mereka makan. Mussaab berbasikal seketika, dan masuk ke dalam rumah. Sambung menonton lagi.

Siap masak, ummi kemas ruang tamu yang bersepah. Anas, Mussaab dan Miqdad mandi di bilik air bawah. Selesai mandi, berpakaian dan bersedia untuk makan. Ummi biarkan Anas, Mussaab dan Miqdad makan dulu sementara ummi tunggu waktu berbuka. Kemudian sambung makan bersama-sama.

Selesai berbuka, terima video call dari abi. Bercakap sekejap dengan abi yang kini berada di hotel. Kemudian solat, ajar Anas al-Quran dan tasmik hafazan surah an-Naziat. Tak boleh nak fokus lama, Miqdad menangis mahu disusukan. Ummi naik ke atas bersama Miqdad. Susukan Miqdad hingga terlena. Anas dan Mussaab masih di bawah menonton video.

Selepas solat isyak, ummi panggil Anas dan Mussaab naik tidur di bilik. Mussaab dalam keadaan batuk. Kesian Mussaab. Ummi sapukan minyak untuk legakan batuk Mussaab. Mussaab masih batuk berterusan. Ummi selesaikan solat sunat terawih, Anas dan Mussaab sudah lena bersama Miqdad. Alhamdulillah.

Semoga lena tidur semuanya. Semoga mimpi indah dan yang baik semua. Semoga esok menjanjikan yang yang lebih baik untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. Tak lupa ummi mendoakan anak-anak ummi dan abi di sana. Semoga baik-baik saja hendaknya kita semua dalam jagaan Allah. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment