Friday 18 May 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 190518





Weekend- 3 Ramadhan 1439H. Hari kedua abi di Bintulu. Anas, Mussaab dan Miqdad habiskan masa di rumah sahaja bersama ummi. 

Anas, Mussaab dan Miqdad bangun jam 7 pagi. Mandi, berpakaian dan turun ke bawah. Ummi masakkan mi goreng dan ‘sahur’ bersama-sama :D sekali bersepah di meja makan. Lepas makan menonton tv Cbeebies dan melukis. Ummi tampalkan kertas di dinding dan biarkan Anas, Mussaab dan Miqdad ‘berkarya’ sehingga puas. Tv juga siap terpasang. Ummi
Buat kerja mengemas, membuang sampah dan menjemur pakaian.

Anas keluar memberi makan pada Olly. Mussaab dan Miqdad juga tak lepas peluang ‘menyibuk’ dan buat bising di luar rumah. Siap kerja di luar, masuk semula ke dalam rumah. Masing-masing busy dengan hal sendiri. Melukis dan bermain. Juga bermain piano sesekali.

Jam 10.30, Anas buat latihan Mental Arithmetic setelah agak lama bercuti. Hari ni masuk tajuk baru, kombinasi kumpulan 5 dan 10 (operasi tolak). Alhamdulillah selesai worksheet pertama. Mussaab pula melukis, dan Miqdad menonton baby tv sambil berjalan ke sana sini dan minta untuk disusukan.

Jam 11, ummi tidurkan Miqdad. Miqdad lena seketika. Mussaab bermain sendiri dan Anas melukis di luar. Tak  sampai setengah jam, Miqdad sudah bangun dari tidur dan menangis. Ummi yang tengah memasak terpaksa layan Miqdad seketika hingga Miqdad mahu di lepaskan bermain. Anas dan Mussaab bergiliran meminta kek pisang dan air susu strawberry. Miqdad pun sama juga. Apa yang abang nak, dia nak juga. Apa yang abang buat, dia pun nak buat juga. Sudahnya, rumah bersepah-sepah dengan makanan dan segala peralatan.

Jam 12.30, selesai memasak dan makan bersama lagi. Sekali lagi bersepah di tempat makan. Miqdad yang sekarang nak makan sendiri, banyak makanan yang tertumpah dibuatnya. Selesai makan, ummi kemas tempat makan dan berehat bersama Anas, Mussaab dan Miqdad di sofa. Sambung menonton baby tv lagi. Kemudian ummi sambung basuh pinggan mangkuk dan angkat kain di jemuran. Anas, Mussaab dan Miqdad ikut keluar bermain di luar. 

Jam 2.30, semua naik ke atas dan mandi. Selepas mandi ummi susukan Miqdad dan cuba tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab turun ke bawah buat hal sendiri. Kemudian Mussaab naik ke atas dan tidur bersama ummi dan Miqdad selepas penat bermain. Anas juga naik sekejap dan melukis. Kemudian turun ke bawah semula menonton tv. 

Jam 5, bangun dari tidur. Jam 5.30, semua turun ke bawah. Ummi masakkan nasi goreng. Anas, Mussaab dan Miqdad main di luar dan menonton tv. Selesai masak, makan bersama-sama. Ummi kemaskan dapur dan tempat makan. Anas, Mussaab dan Miqdad main dan buat hal sendiri lagi. 

Jam 8 malam naik mandi dan baca al-Quran, Iqra dan hafazan seperti biasa. Jam 9, semua bersedia untuk tidur. Anas yang pertama lena, diikuti Mussaab dan akhir sekali Miqdad. Alhamdulillah. Sudah hampir jam 10 malam. Semoga lena sayang ummi semua. Moga mimpi indah dan moga esok menjanjikan yang lebih baik untuk kita semua.

Semoga abi di sana juga dalam keadaan baik dan dalam Rahmat dan Kasih sayang Allah :)


0 comments:

Post a Comment