Sunday 20 May 2018 By: Naemah

CAHAYA MATA: ANUGERAH DAN AMANAH

Seminggu yang lalu menerima kelahiran baru dalam keluarga suamiku iaitu kelahiran anak ke-4 adik iparku Azim dan Nasibah. Genap 7 hari usianya hari ini Alhamdulillah. Semoga anak perempuan yang diberi nama Sumayyah ini membesar menjadi anak yang taat kepada ibubapa dan kepada Allah. 

Hampir saban tahun gabungan keluargaku dan keluarga mertuaku menerima kehadiran ‘orang baru’ dalam kehidupan kami. Tiada gambaran rasa seindah rasa ‘bahagia’ di atas setiap kelahiran. Kehadiran bayi suci, pasti menghadirkan rasa syukur yang tak terungkap dengan kata. 

Sebagaimana kelahiran setiap anakku, setiapnya memberi rasa bahagia yang tak mampu untuk dijelaskan. Bahagia yang bukan sedikit. 

Setiap kali menerima kelahiran juga, datang rasa ‘teringin’ nak menimang cahaya mata lagi :) hai. Yang kecil ni pun belum masuk 2 tahun, sabar-sabarlah :D ada rezeki tak ke mana.

Sejujurnya aku akui, aku teringin untuk mempunyai anak yang ramai. Tapi aku juga harus akur pada takdirNya. Faktor usia dan faktor kesihatan perlu difikirkan juga. Kerana setiap kali mengandung, aku tergolong dalam golongan ‘ibu berisiko’. Namun Alhamdulillah, dengan pertolongan Allah segalanya dapat dilalui dengan baik.

Bersama harapan dan doa, dengan izinNya, semoga aku dan suami akan direzekikan dengan zuriat lagi, menambah bilangan yang sedia ada. Tak tergambar rasa bahagia di atas kelahiran anak-anak pengikat kasih dan penghibur hati. 

Namun selain mohon untuk dikurniakan zuriat, moga tak lupa juga agar dikurniakan bersama kekuatan dan kesabaran untuk menjaga, mendidik dan membesarkan mereka dengan penuh kasih sayang. Kerana anak-anak, bukan sahaja nikmat tetapi juga ujian. Bukan sekadar anugerah, bahkan amanah. Moga kita tak lupa!




Sumayyah- day 1@HUSM



Zuriat kami-amanah dari DIA




0 comments:

Post a Comment