Monday 7 May 2018 By: Naemah

AYUH TURUN MENGUNDI

Tak sampai 24 jam saja lagi rakyat Malaysia akan membuang undi masing-masing. Tanggal 9 Mei 2018 akan menjadi hari bersejarah buat Malaysia di mana pada hari ini rakyat Malaysia berdepan dengan PRU-14.

Apa parti pilihanku? Hmm.. kali ini sukar dijelaskan, walaupun sebenarnya dah tahu hati ini berat di sebelah yang mana :)

Amat berbeza untuk PRU kali ini berbanding yang lepas kerana kali ini melibatkan 3 penjuru sekurang-kurangnya di semua tempat yang bertanding. Satu out of choice, dua lagi yang antara yang terbaik. Yang pertama, parti lama yang sentiasa menjadi pujaan hati suatu ketika dulu. Yang menjadi parti ‘tradis’ keluarga. Yang hari ini juga seluruh ahli keluarga (majoritinya) tak berganjak dari pilihan mereka :) setia kan?

Manakala yang kedua, parti gabungan daripada beberapa parti, yang tak termasuk parti yang pertama tadi, dan yang begitu kuat untuk menjatuhkan parti yang out of list tadi. Senang cerita, nak jatuhkan parti pemerintahan sedia ada. Oh, parti kesayangan tadi juga nak jatuhkan yang parti pemerintahan ini juga. Tapi dengan prinsip dan cara yang tersendiri, dan tekad memilih untuk bergerak solo.

Pada logiknya, aku melihat parti gabungan adalah lebih praktikal dan realistik untuk meraih kemenangan. Tapi aku juga tak nafikan parti kesayangan tadi juga ada kekuatan yang tersendiri, dan punya makmum yang tak dinafikan ramai. Dan jika yang pertama dan kedua ini bergabung menjadi satu, alangkah kuatnya untuk menjatuhkan yang sepatutnya tadi. Alangkah... tapi biarkan, jangan difikir lagi hal yang sudah menjadi ‘mustahil’

Kalau diikutkan aku seperti sedang tersepit di antara keduanya. Tapi Insya Allah, hati aku mantap dan tahu siapa yang perlu aku pilih.

Namun aku menyeru agar yang pertama dan kedua tadi, agar masing-masing saling tidak menyerang dan fokus pada siapa yang ingin ditumbangkan. Terus terang, yang pertama dan yang kedua ada kekuatan dan kelebihan yang tersendiri. Memilih salah satunya adalah baik, namun di kala ini aku memikirkan pilihan yang mana yang paling memungkinkan untuk menumbangkan kezaliman yang sedia ada. 

Aku percaya, ramai yang sedang berada di antara dua pilihan seperti aku sekarang. Masih ada peluang untuk kita mengkaji, membaca, membuka minda tentang dunia politik. Kita perlu bijak membuat pilihan demi untuk kebaikan seluruh rakyat Malaysia. Ya, kita tak ketepikan agama. Dan kita bukan sedang memilih agama. Hanya memilih pemimpin yang lebih layak untuk menguruskan negara. Kita masih bersaudara, melafaz syahadah yang sama. Walau meski pilihan parti politik kita berbeza. Kita semua mahukan yang terbaik untuk negara dan generasi kita. Kita mahu berikan mereka kehidupan yang lebih baik melalui undi kita hari ini. Insya Allah.

Ayuhlah semua. Kita turun mengundi. Kita buat pilihan yang terbaik dan bijaksana. Kiranya hati masih belum mantap untuk membuat pilihan, bertanya lah pada Allah. Istikharah lah! Takkan rugi. Insya Allah.

Selamat mengundi semua. Semoga kita diberi kehidupan yang lebih baik, lebih aman dan makmur melalui pemerintahan yang lebih adil dan telus. 

Ya Allah. Kau hancurkanlah segala bentuk kezaliman yang selama ini menekan rakyat! Aameen.





0 comments:

Post a Comment