Monday 20 March 2017 By: Naemah

SEMOGA CEMERLANG ANAKKU

Keputusan SPM baru diumumkan. Kagum melihat kejayaan adik-adik yang cemerlang. Yang tak cemerlang juga tak dipandang rendah. Itu sudah rezeki masing-masing. Malahan, keputusan SPM bukanlah penentu segalanya.

Berbalik kepada pelajar yang cemerlang, sempat membaca tentang pencapaian pelajar terbaik SPM seluruh Malaysia dan pelajar terbaik YIK. Cemerlang bukan sahaja pada akademik, malahan hafiz/hafizah al- Quran yang lengkap dengan peribadi dan sahsiah yang unggul. Hati seorang ibu ini terpegun dan terpesona. Dalam hati, kalaulah anak-anakku kelak juga seperti mereka :)

Namun sebelum berfikirkan tentang anak-anak, adalah lebih baik aku fikirkan tentang diriku dulu. Apa usahaku untuk menghasilkan anak-anak yang hebat seperti itu? Terasa rendah dan kerdil diri ini...

Tak mustahil untuk mempunyai anak yang cemerlang, meski kita dulu tidak cemerlang dan hebat. Asal kita tahu tanggungjawab ibubapa, bersungguh menyediakan pendidikan terbaik, di samping doa yang tak putus buat anak-anak. 

Pada anak-anak yang cemerlang itu, pasti di belakang mereka adalah ibubapa yang terbaik juga. Meski mungkin mereka tak kaya, mereka tak terkenal, mereka kerja biasa-biasa, mereka tak berpendidikan tinggi.. namun mereka telah usahakn yang terbaik buat anak-anak mereka. 

Ya, aku juga hendaknya. Mencontohi ibubapa tersebut. Bukan hanya mahu anak berjaya, lebih dari itu usaha dan doaku juga sangat diperlukan untuk mempersiapkan anak-anak sedari mereka kecil lagi. 

Ummi doakan anak-anak ummi, Anas Zaydan, Abdullah Mussaab dan Ilham Miqdad menjadi insan yang berjaya dan cemerlang juga. Cemerlang akademik, cemerlang akhlaq, dan pencinta al- Quran, Sunnah dan kebenaran. Insya Allah. Dan semoga ummi dan abi juga mampu mempersiapkan diri, menjadi ibubapa yang terbaik buat kalian. Insya Allah 


 

0 comments:

Post a Comment