Wednesday 22 March 2017 By: Naemah

PERTEMUAN YANG DITUNDA

Esok pagi sepatutnya aku ambil suami di hentian bas. Sepatutnya, ditemani anak-anak yang merindukan abinya. Sudah tidak sabar ingin bersua dengannya yang sudah beberapa hari berjauhan. Bersedia dengan masakan yang mungkin akan menambat seleranya. Hati girang menanti kepulangan yang tersayang.

Namun kerana takdir inginkan selainnya. Tiada apa yang seorang hamba yang lemah mampu lakukan lagi. Ditakdirkan suamiku tersalah membeli tiket. Dan esok pagi, kita tak mungkin bertemu. Perlu menanti lebih lama lagi. Anak-anak mungkin sedikit kecewa, abi yang dinanti masih belum muncul.

Begitulah hamba.. hanya mampu merancang. Namun yang menentukan tetap adalah Dia. Siapa sangka boleh 'tersilap', sedangkan sebelum ini tidak pernah.

Tiada mampu berbuat apa. Nak salahkan siapa? Mungkin atas kecuaian sendiri. Tapi ia juga sebahagian dari takdir dan ketentuan Allah. Bersangka baik pada Dia. Mungkin ada hikmah yang kita tidak tahu.

Aku, suamiku, anak-anakku... Allah mahu mengajar kita erti sabar. Sabar pada sebuah pertemuan yang dinanti. Sabar pada takdir yang tidak dipinta. Sabar yang Insya Allah akan membuahkan kemanisan.

Esok pagi mungkin Anas akan bertanya di mana abi. Ummi sudah bersedia dengan jawapan, walau mungkin akan mengundang sedikit rasa kecewanya. Sabarlah sayang. Insya Allah, kita akan jumpa abi :)


Yang menanti kepulangan abi

0 comments:

Post a Comment