Monday 20 March 2017 By: Naemah

MASA BERSAMA BABY




Sebelum ada baby, teringin nak ada baby. Bila anak-anak dah membesar, rindu pula nak ada baby lagi :)

Hakikatnya hidup bersama baby terasa sangat mencabar. Baby perlukan jagaan rapi dan teliti. Keperluannya pula perlu didahulukan berbanding diri kita sendiri.

Baby lapar perlu segera disusukan. Bila dia tak mahu duduk, perlu juga didukung meski kita dah penat. Ada yang tak kena, dia menangis dan kita kelam kabut mencari punca. Apa lagi jika dia tidak sihat, bertambah sukar jadinya kita. 

Memang penat, memang berpeluh-peluh, nak menjaga si kecil, dan
nak penuhi hajat dan keperluan kita sendiri. 

Namun masih... saat bersama si kecil adalah saat yang membahagiakan. Biar sesukar mana, biar letih dan penat, masa bersamanya sangat berharga.

Sepantas masa berlalu, begitu juga singkatnya masa baby mereka. Sebulan, dua bulan, 3 bulan, akhirnya masa bersama baby sudah berlalu. Dia sudah besar. Boleh merangkak, kemudian berjalan dan berlari.

Rindu pada comelnya baby yang ketawa tanpa gigi. Rindu pada kemanjaannya. Comel setiap masa, meski dalam tidur atau jaga. Rindu mendakap tubuh kecilnya. Rindu pada wangiannya. Rindu nak cubit dan cium pipi bulatnya. Rindu segala-gala tentang dirinya.

Seorang baby, kerana tersangat comelnya, penat dan letih seakan tak terasa. Sejuk hati melihat senyum tawanya. Comelnya sangat menghiburkan dan mendamaikan. 

Kerana itu terasa rindu. Kerana itu masih teringin lagi. 

Saat-saat bersama si kecil ini, semoga dapat dinikmati sepuasnya. 

Ya, nanti akan rindu lagi :)



0 comments:

Post a Comment