Wednesday 15 March 2017 By: Naemah

MUSSAAB: UMMI SAYANG KAMU

 


Ummi menulis kerana ummi terasa sangat rindu pada Mussaab. Mussaab tak pergi jauh pun, Mussaab sedang lena di bilik Mussaab dan Anas.

Ummi rindu dan sedih, mengenangkan Mussaab yang tidak sihat badan, malah mungkin kurang mendapat perhatian dari ummi.

Benarlah anak kedua tersepit di antara yang sulung dan adiknya. Yang sulung, pastinya mendominasi. Yang masih kecil, pastinya mendamba sepenuh perhatian. Maka Mussaab di tengah-tengah antara Anas dan Miqdad. 

Ummi mencuba, namun ummi tahu ummi tak mampu memberi yang terbaik. Mussaab, dari kecil lagi seorang anak yang baik dan mudah diuruskan. Tak banyak karenah. Namun bila ada yang tak kena, Mussaab juara tantrum :) sometimes.. biasalah Mussaab masih kecil. Namun dari situ juga ummi perlu muhasabah diri. Mungkin Mussaab mahukan lebih perhatian ummi dan abi.

Ummi akui, untuk Mussaab, banyak yang ummi 'tak sempat'. Nak fokus ajar abata, al-quran, abc, reading, nak main sama-sama, nak suapkan makan setiap masa, nak melayan itu ini, nak mendengar cerita dan celoteh, nak potty train, dan lain-lain... ummi tak sempat :'(

Kerana itu ummi takkan sekali-kali membandingkan Mussaab dengan Anas. Memang Anas dan Mussaab berbeza. Namun pada ummi, keduanya istimewa. Anas ada pencapaian yang mampu dibanggakan. Namun Mussaab juga, tiada kurang, sekadar berbeza :)

Mussaab masih terlalu kecil untuk ummi menilai. Satu masa Ummi percaya dan berdoa, Mussaab juga akan jadi manusia hebat. Yang paling penting, hebat di sisi Allah. 

Hari ini hati ummi sayu melihat Mussaab yang kurang sihat. Badan kecil, kurang makan. Ummi rasa bersalah dan berdosa. Mungkin ummi yang tak pandai jaga Mussaab. Mungkin ummi tak beri apa yang sepatutnya untuk Mussaab. 

I'm sorry sayang. Ummi janji pada diri untuk menjadi yang lebih baik untuk Mussaab dan anak-anak ummi semuanya. Bila fikirkan rasa bersalah dan berdosa, bukan hanya pada Mussaab. Pada Anas dan Miqdad juga. Ada 'dosa' ummi pada kalian :,(

Maafkan ummi, Anas, Mussaab dan Miqdad. Insya Allah ummi akan mencuba, dan mencuba lagi, untuk jadi ibu yang terbaik buat kalian. Moga Allah ampunkan dosa ummi di atas apa yang terkhilaf.

0 comments:

Post a Comment