Thursday 26 November 2015 By: Naemah

SEMANGAT YANG KEMBALI

Mood kembali untuk menulis dan mencatat. Demam dan selesema dah baik, Alhamdulillah. Batuk juga dah tak kerap sangat. Kalau tak, rasa malas nak buat apa apa. Nak tidur saja...

3 hari tanpa suamiku sangat mencabar. Dengan keadaan aku yang tidak sihat, juga anak keduaku yang juga demam, batuk dan selesema, memang sangat menduga kesabaran. Alhamdulillah Anas sihat dan aktif saja. Cuma Mussaab yang perlukan perhatian hampir setiap masa. Dalam keadaan tidak sihat, dia asyik menangis dan merengek saja. Tak boleh ditinggalkan langsung. Nak masak, nak jemur kain, nak masuk toilet, pun sangat susah. 

Kesian juga pada Anas, dia banyak main dan buat hal sendiri dek kerana masa ummi banyak untuk adik, dan ummi juga tak berapa sihat nak melayan Anas. Banyak permintaan Anas yang ummi tak dapat nak tunaikan. Ummi rasa bersalah sangat, tapi ummi tahu Anas faham keadaan ummi dan adik. Anas tak banyak ragam, dan Anas dengar cakap ummi.

Hari ini Mussaab bangun pagi dengan ceria. Badan dah tak panas, walaupun batuk selesema masih ada. Dah nak main, dan dah ada 'kuasa' untuk terbalikkan mainan sebakul tu :) happy dan syukur rasanya bila anak kembali sihat dan ceria. Dah bebas kesana sini tak berkepit dengan ummi dah. Along juga dah ada kawan nak main sama :)

Menanti kepulangan suamiku hari ini. Semoga Allah selamatkan perjalanan suamiku dan mudahkan segala urusannya. 

Alhamdulillah hati rasa lega dan terasa hilang segala kekusutan. Anak anak bermain ceria, badan juga rasa lebih ringan berbanding sebelum ini. Tapi rumah masih tak terurus. Takpelah... Janji anak anak semua sihat. Biar dia main sepuasnya dulu.

Sungguh, Allah hanya ingin menduga sejauh mana kuatnya hamba untuk menghadapi semua ini. Ujian sakit itu terlalu sedikit, tetapi saat menghadapinya terasa sesak sekali. Bagaimana pula hamba yang diuji dengan kesakitan yang lebih dahsyat? Moga Allah menggugurkan segala dosa bersama kesakitan itu.

Dan sungguh, keadaan anak yang sakit dan tidak aktif memberi kesedihan dan tekanan pada hati seorang ibu, juga bapa. Saat tidak sihatnya, segala mainan tak disentuh. Main langsung tak mahu. Menangis dan menangis. Terasa kelam dan lesu sepanjang hari.

Kini dia sihat, semangat kita juga kembali. Semoga Allah memelihara dan melindungi anak kecil ini. Dia yang membuat hari hari ceria dan menbahagiakan :)











0 comments:

Post a Comment