Monday 30 November 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 301115

Hari ke 3 suamiku di Bintulu. Insya Allah esok akan pulang ke rumah. 

Anas dan Mussaab bangun sekitar jam 7.30 pagi. Mulakan pagi dengan sarapan, roti+cheese+sos yang menjadi kegemaran Anas. Adik makan sikit je. Lepas tu mandi dan main. Ummi pasangkan surah al ghasyiah dan alfajr untuk melancarkan hafazan. Dah lama tak tasmik surah baru. Surah lama pun dah ingat ingat lupa. Insya Allah bulan 12 ummi kena gigih semula untuk membantu hafazan Anas.

Pagi ini juga sempat menguji hafazan kedua surah al ghasyiah dan al fajr dan sama sama membacanya. Hafazan masih belum sempurna, dan tersekat sekat. Tak mengapalah, insya Allah Anas akan hafal dengan baik nanti. Asalkan Anas dan ummi konsisten dan tak skip  lagi. Mussaab juga ikut menghafaz dan tak mengganggu.

Pagi ini juga Anas sambung belajar membaca, menggunakan set buku read easy. Alhamdulillah dah habis siri ke 6. Bacaan Anas baik, dan dah boleh membaca ayat ayat simple. Good job Anas!! Tinggal lagi 2 siri untuk completekan set bacaan tersebut. Tak lupa belekkan buku untuk Mussaab. Tapi sekejap je, dia dah bosan. Bila bosan, mesti minta susu kononnya nak tidur :)







Selepas itu buat aktiviti sendiri. Anas asyik dengan ipad. Setakat ini anak anak tidak sampai tahap ketagih ipad. Ada ketikanya ipad langsung tidak disentuh, adakala berebut juga bila tiada benda lain nak buat :) tapi tetap ia dalam pantauanku. Mereka hanya asyik dengan application yang berbentuk education seperti agnitus, sesame street, dream English, dll. Anak anak juga belum pandai surf internet dan tak kenal youtube atau online games. Insya Allah takkan dedahkan mereka dengan semua tu kerana pasti banyak mudharatnya buat anak kecil ku.

Pukul 11 pagi, ummi memasak, Anas dan Mussaab main mainan. Lepas masak, makan bersama. Lauk hari ni, ayam masak merah. Anas makan berselera. Mussaab banyak main macam biasa. Lepas tu menonton tv sambil ummi tunggu nak solat zohor. Tak dapat nak mainkan video kegemaran Anas dan Mussaab disebabkan pc yang dah lama rosak. Tv pun bukan ada rancangan best. Wanita Hari Ini pun oklah :)

Selepas solat zohor, pakat masuk ke bilik untuk tidur. Akhirnya hanya Mussaab saja yang terlena. Anas asyik dengan ipad lagi, ummi pula tak dapat lena walaupun dah cuba pejamkan mata. Dalam pukul 2 lebih, dapat msj abi yang dah selesai kerjanya, tapi masih di laut. Alhamdulillah lega dapat berita darinya setelah lebih satu hari tak berhubung. 

Pukul 3 petang, semua keluar dari bilik. Tak tau nak buat apa. Makan sambil menonton tv drama 'the 3rd hospital'. Anak anak juga tumpang sekaki. Anas minta ummi melukis vehicles yang ada dalam bukunya. Ummi tak pandai lukis, memang buruk sangat la hasilnya. Rumah dah jadi macam tempat pameran lukisan dah. Penuh dinding ditampal lukisan. 

Lepas asar, main apa yang ada. Pukul 5 petang, mandi. Pukul 6, makan lagi. Hari ni juga dapat dengar suara tangis yang bergantian. Ada saja yang nak menyakat dan berbalas pukul. Naik angin ummi dibuatnya. Semoga nanti Anas dan Mussaab akan mengerti makna kasih dan sayang dan saling mengalah dan saling memaafkan. Semoga ikatan adik beradik lebih erat dan hidup dengan lasih sayang. Insya Allah.

Sempat facetime dengan abi. Tapi sekejap je sebab abi kat luar tengah beli barang.

Selepas maghrib, sama sama mengulang bacaan surah al ghasyiah, al fajr dan al balad. Kemudian masuk ke bilik untuk tidurkan keduanya. Akhirnya tidur juga. Penat seharian bermain, bergelak tawa, menangis, melompat dan macam macam aktiviti lagi. 

Semoga esok lebih baik dan lebih ceria anak anak ummi. Maafkan ummi atas segala yang terkurang dalam menjagamu... Love u both very much!!




0 comments:

Post a Comment