Monday 16 November 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 151115

Hari ke 4 suamiku di Bintulu. Insya Allah akan terbang pulang petang ini. Semoga dipermudahkan urusan dan pertemuan. Isteri dan anak anak amat merindui..

Mussaab bangun awal pagi bersama ummi. Temankan ummi solat sambil baca buku bergambarnya. Anas juga kemudian bangun, lebih awal dari biasa juga. Buat hal sendiri, sambil ummi buka tv menonton al kuliyyah, tv3. Sempat juga berfacetime dengan abi setelah 2 hari tak dengar berita. Kesian, abi demam dan selesema.

Dalam pukul 7.30 pagi, ummi masuk ke dapur masak bihun goreng. Anas dan Mussaab dibiarkan main di luar. Kerap kedengaran suara jeritan dan tangisan keduanya. Anas menjerit bila kereta yang disusunnya diusik adik. Adik pula menangis bila Anas bertindak dengan menolaknya. Macam nilah setiap hari. Masing masing bergilir masuk dapur, minta itu dan ini. Kerap juga dimarah ummi yang kurang sabar ini. I'm sorry :'(

Kemudian suapkan makan keduanya. Tugas ummi setiap hari dan setiap waktu makan, sejak dikurniakan anak anak yang soleh dan comel ini :) Entah, bila agaknya Anas nak makan sendiri. Puas ummi suruh makan sendiri, tapi masih nak bersuap juga. 

Lepas makan, Anas mandi. Ummi kemas rumah dan sapu sampah. Kemudian mandikan Mussaab pula. Lepas tu main permainan seperti biasa.

Dalam pukul 9.30 pagi, semua ikut ummi keluar buang sampah, dan Anas pula minta nak melukis kat luar. Bawa kertas dan pen. Anas asyik melukis di depan bangunan. Mussaab jalan sana sini mundar mandir. Ummi hanya memerhati.

Selepas setengah jam, ummi pujuk Anas balik. Kalau ikutkan masih belum puas melukis di situ. Tapi cuaca dah panas, dan berpeluh semuanya. Balik rumah, Anas sambung melukis lagi sementara ummi tidurkan Mussaab yang dah mengantuk dan merengek saja. 

Saat Mussaab tidur, ummi sambung buat busy book. Mussaab punya dah siap semalam, sambung buat untuk Anas pula. Baru siap 10%. Lambat lagilah nampaknya. Dengan barang pun tak cukup. Alahai... 

Anas melukis dan diselangi dengan bermain. Agak sunyi juga bila Mussaab tidur. Mussaab akhirnya bangun dalam pukul 11 pagi. Ummi masuk memasak di dapur untuk makan tengahari. Hari ni masak lauk ayam paprik. Anas dan Mussaab leka bermain dan menyepahkan rumah. Berselerak mainan, kain baju, pen, kertas dan buku. Hai anak... Dah la abi nak balik petang ni.

12.30, suapkan makan tengahari. Lepas makan, kemas tempat makan, dan ruang tamu yang bersepah. Hingga jam 1.30, ummi solat zohor dan masuk ke bilik untuk rehat dan lelapkan mata. Seperti biasa, keduanya pasti mengikut. Bukan nak tidur, tapi nak main saja. Dapat juga la ummi lelap sekejap.

3.30 petang, ummi panaskan bihun goreng dan makan bersama. Abi dah tiba dengan selamat dan masih di klia. Alhamdulillah. Masing masing menanti kepulangan abi.

Abi tiba si rumah dalam pukul 5 petang dengan menaiki teksi. Masing masing happy berpelukan dengan abi. Dapat hadiah lagi. Abi juga bawa balik ketam dan lobster dari bintulu. Wah, dah lama tak makan. Alhamdulillah..

Malam selepas maghrib, ke Mr Diy untuk beli keperluan bagi menyiapkan busy book Anas. Tapi malang, yang dicari dah habis dijual. Takpelah.. Cari kat tempat lain. Dapat lagi hadiah concrete mixer dan sticker vehicles untuk Anas. On the way balik rumah, Mussaab tertidur setelah seharian bermain. Tidur yang sangat lena. Anas juga tidur kemudiannya selepas solat isyak bersama abi.

Esok pagi insya Allah akan pulang ke kampung. Ziarah mek, ziarah nenek yang tak sihat. Semoga Allah permudahkan urusan esok. Ameenn













0 comments:

Post a Comment