Saturday 14 November 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 131115

Hari kedua suamiku di Bintulu. Kali ni tugasnya di sana pula. Insya Allah 4 hari juga seperti kebiasaan. Dan seperti biasa juga aku ditinggalkan bersama anak anak soleh kami.

Anas dan Mussaab bangun sekitar jam 7 pagi. Masing masing bangun dengan senyuman, Alhamdulillah. Puas tidur agaknya. Maka bermulalah hari mereka. Biarkan mereka bermain seketika sebelum suapkan makan dan mandi. 

Lepas makan nasi lemak dan mandi, mereka bermain sendiri. Mainan sebakul berjaya diterbalikkan Mussaab. Anas pula asyik menyusun keretanya. Tak dapat nak buka video kegemaran Anas dan Mussaab kerana komputer dah hampir seminggu rosak. Bermain dengan apa yang ada.

Selepas bermain Anas dan Mussaab asyik melukis pula . Seperti biasa, kertas yang diberi tak pernah cukup :) ummi bertungkus lumus cuba siapkan busy book untuk Anas dan Mussaab. Dah lama tertangguh, nak kena usahakan sampai siap juga. Tapi faham faham la buat sambil menjaga anak anak :)

Selepas jemu melukis, ummi ajak Anas dan Mussaab main bola. Masukkan bola plastik ke dalam kotak yang dijadikan gol.  Berjaya lekakan keduanya seketika. Ummi sambung buat kerja. Tak lupa surah hafazan diperdengarkan.

Lepas tu sessi reading untuk Anas. Jarang jarang sekali dapat ajar Anas reading. Hari ni menggunakan buku easy read, masuk buku yang ke 5. Alhamdulillah reading Anas dah semakin baik, dah boleh membaca ayat ayat yang simple. Mussaab juga nak membaca, dia sendiri yang cari dan hulurkan buku dan minta ummi bacakan. Kemudian sessi membaca bersama Mussaab pula :)

Selepas itu masuk rehat di bilik. Kerja ummi tertangguh lagi. Kat luar tu bersepah sepah dah dengan mainan. Ummi biarkan dulu. Rasa sakit belakang duduk lama sangat di kerusi. 

Kemudian dengar pula jerit pekik dan tangisan Anas. Ya Allah, jadi mangsa gigitan Mussaab pula. Puas nak tenangkan dia. Sakit tu memang sakitlah, sebab semua pernah kena. Nak buat macamana, Mussaab memang masih suka menggigit di usianya sekarang. Serik kalau kena. Kesian Anas...

Rehat sekejap je, sambung balik kerja. Anas dan Mussaab sambung balik main. Anas angkut kertas lagi untuk menulis. Hai.. Sabar je la. Ummi tak mampu nak melarang dan menghalang minat Anas sekarang. 

Pukul 11.30 pagi, Mussaab tidur lepas menangis minta susu. Anas masih dengan aktiviti dan imaginasinya sendiri. Selepas tidurkan Mussaab, ummi sambung lagi kerja dan Anas terus dengan lukisannya. 

Dalam pukul 12.00, Mussaab bangun dan ummi suapkan nasi sambil menonton WHI :) lepas makan dan kemas semua, ummi solat zohor dan anak anak dengan aktiviti masing masing.

Masuk ke bilik untuk lelapkan mata, tak hirau dah Anas dan Mussaab yang asyik melompat di atas katil, coz mata ummi dah terasa berat sangat. Pukul 2.30, bangun dari tidur. Anas dan Mussaab masih rancak main dengan happynya.

Pukul 3 petang, menonton tv sambil buat kerja ummi. Mainan yang tadinya dah dikemas kembali berselerak. Kertas pen dan segala alat tulis juga sama. Dan buku juga. Tak daya dah ummi nak larang. Sambil main sambil makan coco crunch. Sepah juga sana sini.

Lepas solat asar ummi masakkan tomyam dan ayam 'kuping' permintaan Anas. Belum siap masak terdengar Anas yang tiba tiba menangis. Rindu abi.. Nak call abi.. Aduhai. Sayu hati pulak di petang hari ni. Dipujuk pun tak jalan. Akhirnya lepas makan semuanya ok. Petang ni juga dapat berita nenek ( ibu mertuaku) masuk wad kerana serangan jantung. Tambah sayu hati.. Suami pula jauh di lautan. Pastinya berita ini belum sampai kepadanya. Moga Allah lindungi mak dan suamiku. Hanya tunggu update dari keluarga di sana.

Mussaab sudah terlena tidur sebelum maghrib lagi. Anas yang sendirian asyik dengan lukisan lagi. Hingga akhirnya lena juga dalam pukul 7.45 malam. Keduanya penat dan mengantuk. Semoga lena tidurmu sayang.

Kini ummi sendirian. Masih melayan hati yang sayu atas banyak perkara. Hari ini ummi tak lepas dari marah dan masam muka. Ummi tahu ummi tak patut begitu.. Maaf kan ummi. Marah ummi sering mengundang kekesalan, malah kesedihan. Ummi sayang anak anak ummi. Namun ummi akui ummi juga kurang sabar. Maafkan ummi sayang. 

Semoga esok menjanjikan sesuatu yang lebih baik. Insya Allah











0 comments:

Post a Comment