Friday 25 December 2020 By: Naemah

JELI-KOTA BHARU-TUMPAT

Catatan (25/12/2020)


(15/12/2020-24/12/2020)

Genap 10 hari berada di kampung halaman. Alhamdulillah


Hari ni aku dan anak-anak ke Kota Bharu untuk berkunjung ke rumah ibu mertuaku. Kami pergi bersama abang dan ibuku yang memang berhajat nak ziarah mak yang baru keluar dari hospital dan nenek saudara yang juga sakit.


Bertolak jam 9 pagi dari Jeli, sampai di Kota Bharu sekitar jam 10.30 pagi. Tak semua ada, tapi agak meriah juga di rumah mak sebab ada cucu-cucu yang masih stay kat kampung (sebahagiannya dah balik ke rumah masing-masing). Anas, Mussaab, Miqdad dan Suri dapat jumpa nenek dan sepupu yang dah lama tak bersua. Dapat main game sekejap dengan abang Aqil (hai game tak habis-habis).


Alhamdulillah keadaan mak baik, nampak cergas walaupun sebenarnya taklah sihat sangat. Jam 12 lebih, minta diri untuk balik. Singgah di Khalifa Suite Hotel (abang ada bilik kat situ), solat zohor dan meneruskan perjalanan ke Tumpat pula untuk ziarah keluarga di sana. Berada di sana lebih kurang 2 jam (3.30-5.30 petang), kemudian bertolak balik ke Jeli. Alhamdulillah sampai jam 7 petang.


Syukur di atas perjalanan hari ini walaupun penat (yela, sorang-sorang nak handle anak-anak). Syukur tetap semuanya dipermudahkan olehNya. 


Terima kasih buat abangku (dia yang ajak ziarah mak mertua aku sebenarnya sebab dia tahu suami aku lambat balik). Abang aku yang usianya dah 60 tahun, drive bawak adik dan anak-anak saudara dia jumpa family di sana. Memang terbaik abang aku! Selalu cakna dengan keadaan adiknya yang sorang ni. 


Suami di sana, dah tentu tahu tentang perjalanan isteri dan anak-anaknya hari ni. Dia pun (dalam keadaan sukar dan tak boleh balik jumpa mak dia) dah tentu bersyukur sangat bila aku dan anak-anak dapat ke Kota Bharu menjenguk ibunya. Insya Allah dah tak lama. Lebih kurang seminggu saja lagi, suamiku akan balik berjumpa isteri, anak-anak, maknya dan keluarga di sini. Insya Allah. Semoga Allah permudahkan. Semoga pertemuan kali ini tetap juga baik dan indah seperti selalunya.


Terima kasih ya Allah. Atas kehidupan hari ini. Yang seperti ini. Yang pastinya baik-kerana ia aturan dariMu. 








0 comments:

Post a Comment