Wednesday 23 December 2020 By: Naemah

BALIK KAMPUNG AKHIRNYA

(Catatan 16/12/2020)


Alhamdulillah balik kampung juga akhirnya (pada 14/12/2020)-walaupun tanpa suami tercinta yang masih berkuarantin di Bintulu, Sarawak.


Pada mulanya memang nak tunggu suamiku balik, tapi memandangkan lambat lagi dia boleh balik, dan ada pula yang sanggup datang ambil kami, maka balik kampunglah aku bersama anak-anak. 


Nak dijadikan cerita, pada mulanya kakakku dan suaminya yang nak datang ambil kami. Tapi lepas tu abang sulung dengan abang no.3 pula yang katanya nak datang, tapi kemudian anak saudara yang datang ambil di Semenyih dan bawa ke rumahnya di Bentong, dan kemudian balik dengan abang sulung yang datang sampai Bentong bersama kakak, abang ipar dan ibuku. Semua buat keputusan last minute. Semuanya plan abang sulung yang katanya ‘tak lena tidur’ sebab fikir macam mana nak ambil kami anak-beranak balik.


Itulah abang aku. Time aku perlukan, memang dia akan sedia membantu. Dari aku kecil lagi. Sebab dia abang sulung, memikul amanah menjaga adik bongsu yang bergelar yatim sejak kecil. Yang sangat-sangat bertanggungjawab, yang jaga aku sebaiknya. Cuma bila aku dah kawin (ya, tugas dia dah selesai), dia dah serahkan semua tanggungjawab pada suamiku. Tapi tiapkali aku perlu, dia akan sentiasa ada dan berusaha untuk ada. Pada usianya sekarang, 60 tahun, masih cergas, masih sihat. Alhamdulillah.


Kini sudah hari kedua di kampung. Sebenarnya masih belum cuti sekolah. Minggu ni minggu terakhir. Anas masih perlu siapkan tugasan setiap hari. Sangat menjadi masalah bila di sini line internet tersangat lembap. Nak whatsapp pun susah. Apatah lagi nak buat kerja lain. 


Semalam dah ke rumah abang aku guna wifi kat rumah dia jawab quiz, hari ni nak kena hantar video hafazan, kena cari line internet juga. Insya Allah, akan dipermudahkan juga nanti.


Sekarang di musim tengkujuh. Hujan setiap hari. Anak-anak pun tak ada aktiviti sangat. Banyak main dalam rumah je. Semalam dapat juga main dengan anak sepupu mereka kat rumah pok long. Alhamdulillah. Dapat video call abi sekejap, sebab kat rumah mek memang tak dapat nak call langsung dah. 


Meneruskan hari-hari di sini. Setia menanti kepulangan suami tercinta. Semoga Allah pertemukan kembali. Semoga dipermudahkan urusannya di sana, dan urusan kami di sini. Aameen.








0 comments:

Post a Comment