Wednesday 23 December 2020 By: Naemah

MINGGU TERAKHIR SESSI PERSEKOLAHAN




(Catatan 19/12/2020)


Alhamdulillah sekarang sudah pun berada dalam suasana cuti sekolah yang sebenarnya. Tamat sudah sessi persekolahan tahun 2020. Bermulanya cuti sekolah pada 18/12/2020. 


Pada minggu terakhir kami sekeluarga (kecuali suami) sudah berada di kampung. Anas meneruskan rutin membuat kerja sekolah di kampung. Mussaab pula, memang dah cuti awal, iaitu bermula awal Disember. Just hadir ke sekolah untuk hari graduasi. 


Seminggu terakhir ini agak mencabar sedikit, bila di kampung tiada line internet. Bukan tak ada langsung, tapi sekejap-sekejap saja. Samalah macam tak ada kan? Bukan setakat nak buat kerja, nak whatsapp pun susah. 


Tambahan pula Anas banyak kena jawab soalan online, dan nak kena hantar juga video hafazan, lagilah susah. Setiap hari kena ‘keluar’ cari line internet. Hari pertama guna wifi kat rumah abang, hari seterusnya ke Ayer Lanas, parking tepi masjid dan setllekan kerja Anas. Alhamdulillah. Selesai juga tugasan dengan jayanya. Tinggal satu je lagi belum selesai iaitu tugasan matapelajaran sains. Yang ni tak kena jawab online, tapi kena jawab soalan di buku aktiviti. Tapi, buku pula tak bawa balik. Tak ada cara lain, minta mak kawan Anas tolong snap gambar page yang perlu dibuat tu, dan hantar ke whatsapp. Belum buat pun lagi latihan, insya Allah malam ni atau esok. Sekarang ni tengah seronok main dengan sepupu. Memang dah lupa terus la pada kerja sekolah!


Alhamdulillah, lepas ni dah tak terima lagi tugasan setiap hari seperti sebelum ini. Ummi pun dapat berehat sekejap jadi guru sementara. Tapi ada kemungkinan tugas itu akan disambung lagi, andai covid-19 masih menghantui. Yalah, sampai ke hari ni kes harian masih tak kurang dari 1000 kes. Ya Allah. Moga ada sinarnya nanti. 


Bukan tak suka mengajar anak, dah cuba sedaya mungkin, dan seikhlas mungkin. Tapi anak-anak dah tentu rindukan suasana pembelajaran di sekolah. Guru di sekolah taklah segarang guru di rumah kan :D


Akur pada takdirNya. Aku juga seperti ibubapa yang lain. Ada sedikit kebimbangan dalam bab pendidikan anak-anak andai mereka tak mendapat dari apa yang sepatutnya. Namun redhalah, jangan overthinking sangat. Insya Allah, masa depan yang cerah untuk anak-anak semuanya. 

0 comments:

Post a Comment