Thursday 10 December 2020 By: Naemah

BINGKISAN DI HARI LAHIR DAN ULANGTAHUN PERKAHWINAN



(11/12/1982-11/12/2020)

Genap usiamu 38 tahun

Terima kasih mak, lahirkan insan yang sebaik kamu


(11/12/2010-11/12/2020)

Genap 10 tahun usia perkahwinan kita

Sekali lagi terima kasih mak, restui aku sebagai isterimu


Di hari ulangtahun kelahiranmu dan juga ulangtahun perkahwinan kita, kau tiada bersamaku. Bahkan bukan pertama kali, dah kerap berjauhan pada tarikh istimewa ini. Tapi tak mengapa, kita pun tak pernah nak celebrate beriya sangat pun kan. Cukup saling ingat, saling mendoakan dan syukur sebanyaknya. Masih diberi usia, masih bahagia bersama.


Masih aku ingat pada ulangtahun pertama perkahwinan kita, kau jauh di Singapura. Tahun-tahun berikutnya pun, hanya berapa kali saja kau ada bersama. Pada banyak ketikanya, kau sedang jauh demi sesuap nafkah. Ya, tetap tak mengapa. Kita bukan ingin meraikan. Cukup aku dan kamu tak pernah lupa. Dan tak pernah berhenti untuk bersyukur.


Tahun ni kamu di Bintulu, sedang jalani kuarantin sebagai syarat untuk bertugas. Bahkan kali ini pergimu agak lama. Penantianku dan anak-anak agak panjang. Ya, tahun ni diraikan bersama ‘corona’. Sepanjang tahun, masih dalam belenggu sang covid ini. Bertahan dan bertabahlah.


Yang lebih membebankan rasa, pada tarikh ini mak sedang berada di hospital kerana sakitnya. Aku tahu hatimu meronta mahu balik, tapi apakan daya, tak boleh. Hari ni hari ke-3 mak di hospital. Alhamdulillah, dikhabarkan keadaan mak makin baik. Sikit sebanyak melegakan hatimu juga. Hari ni juga mak memberikan ucapan di hari lahirmu. Pasti itulah yang paling bermakna buatmu kan? Ya, seorang mak tak pernah lupa pada tarikh dan detik dia melahirkan anaknya. Dalam tak sihat pun masih tak lupa.


Aku dan anak-anak di sini juga tak lupakan hari istimewamu. Sekadarnya memberi ucapan tanda ingatan. Aku mendoakan agar usiamu diberkati, dikurniakan pahala berganda di atas penat lelah mencari rezeki buat keluargamu ini, agar cukup segala, biarpun dirimu di sana hanya makan pakai sekadarnya. 


Terima kasih sayangku.

Ku bersaksi bahawa dirimu sudah sebaiknya mencuba dan berusaha untuk menunaikan amanah sebagai suami dan ayah. Moga syurga tempat kembalimu.


Moga sentiasa sihat suamiku.

Moga kita akan  bertemu lagi.

Moga mak juga akan kembali sihat.

Moga ada rezeki kita untuk balik kampung lagi, jumpa mak dan semua.


آمين




0 comments:

Post a Comment