Sunday 13 December 2020 By: Naemah

KESETIAANMU TIADA RAGU


Pada hari lahir suamiku (11-12-2020), seperti tahun-tahun lepas juga, FB akan remindkan pada ‘friends’ pada tarikh tersebut, maka ramailah yang tinggalkan ucapan di wall-kebanyakannya rakan kerja dia


Tiba-tiba ada rakan sekolah lama yang buat ucapan birthday. Amboi berderet ucapan dari ‘girls’. Dah tentulah aku baca satu persatu. Jelouse? Tak adalah sangat sebab pada umur sekarang, aku anggap mereka semua pun dah bergelar mak-mak orang kan? Kalau baru setahun dua kawin, harusss la jelouse :D suami pun perasan aku ‘like’ pada gambar kelas yang kawan dia tag tu. Dia siap tanya: ‘ummi jelouse?’ Hmmm.. kalau tanya lebih-lebih pasal ‘mereka’ kan, hati aku pula yang tak tenteram karang. 


Ya, aku isteri yang tak mahu mengorek kisah silam suamiku. Apatah lagi tentang hati dan perasaan yang satu ni. Tak pernah aku mahu tahu dari mulutnya sama ada dia pernah ‘jatuh cinta’  atau suka pada sesiapa. (Dia pun dah tentu tak suka soalan menjerat macam tu kan). Aku tahu ianya ‘normal’ pada semua orang untuk jatuh cinta pada sesiapa pun. Dan dia juga berhak untuk suka sesiapa pun sebelum aku. Tapi tak perlulah aku nak tahu atau korek kisah silam dia kan? Benda dah lepas.


Cukup 10 tahun ini, dia dah buktikan yang kesetiaan dia hanya untuk aku. So the past is past. Tak kiralah bidadari mana yang pernah mencuri hatinya (sebenarnya jelouse juga bila terfikirkan pasal tu). Cukup 10 tahun dia dah buktikan tak ada wanita lain dalam hatinya selain isterinya. Tak ada whatsapp atau apa-apa yang mencurigakan. Tak ada apa yang boleh buat aku syak dan tak percaya dia. Tak ada! 


Dia juga seorang yang sangat berterus-terang dan menjaga hati. Aku sedar apa yang tak sempurnanya tentang aku. Dia juga tahu. Nak dikira-kira, memang sangat banyaklah kurangnya. Tapi tetap dia ikhlas dan seadanya mencintai. 


Bila sebut bab cantik, aku sedarlah aku ni biasa-biasa je. Kerap juga aku puji orang tu cantik, orang ni cantik, depan dia. Yang selalu dia reply: ummi lagi cantik/ sayang lagi cantik, walaupun yang aku puji tu seorang Neelofa.Hehe.. bila dia reply macam tu takdelah pula aku nak perasan atau berbangga apa. Padaku masej yang dia nak sampaikan ialah, datanglah perempuan cantik manapun, dia tetap setia dengan aku, isterinya yang biasa-biasa ni. 


Masuk pula bab masak, aku ni asalnya tak pandai sangat memasak masa awal kawin dulu. Nak banding dengan dia, lagi sedap masakan dia. Tapi dia tak pernah nak complain yang menyakitkan hati. Apa yang aku masak, dia makan je. Tegur-tegur tu memang ada, tu pun dengan cara yang paling nak menjaga hati sebab dia tahu isterinya kuat sentap! Hihi. Cukup 10 tahun, dapur tu dah jadi ‘ofis utama’ aku. Nak cakap terer sangat memasak takdelah, tapi banyak la improve berbanding dulu :) dapat pula suami yang tak suka makan kat luar, sedap tak sedap semua dia hadap, tak pernah beri komen yang menyakitkan hati. 


Dan akhirnya, untuk hingga ke hari ini aku sangat bersyukur atas jodoh kurniaan Tuhan ini. Walau tak pernah mengenalinya sebelum diikat sebagai suami isteri, aku rasa sangat bertuah menjadi isterinya. Walaupun selalu kena tinggal (kerana kerjanya), banyak yang tak sempurna aku dan dia, namun cinta tetap mekar di hati. Kemesraan tetap ada sampai ke hari ni. Padaku, dia dah cuba yang terbaik untuk menjadi suami yang membahagiakan isterinya. Ya, aku tak perlu nak fikirkan kisah silamnya. Siapa yang pernah ada dalam hatinya. Cukuplah 10 tahun ini, dah dia buktikan akulah satu-satunya permaisuri di dalam hatinya.


Terima kasih suamiku :)


0 comments:

Post a Comment