Monday 7 December 2020 By: Naemah

ABDULLAH MUSSAAB: 3 TAHUN DI LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN




Sudah 3 tahun berlalu (2018-2020). Mussaab akhirnya bergraduasi dari sekolah pertamanya-Little Diamond Kindergarten. Alhamdulillah. Tahun depan melangkah ke tahun 1, bukan lagi bergelar 'budak tadika'. 


Catatan ini adalah tentang perjalanan Mussaab selama 3 tahun di Little Diamond Kindergarten. Sekolah pertama Mussaab, yang banyak mengajar, mendidik dan memberi dengan penuh kasih sayang. 




Oktober 2017


First time jejakkan kaki di Little Diamond Kindergarten pada open day yang diwar-warkan dalam WhatsApp group penduduk Seksyen 6. Lokasinya hanya berselang beberapa buah rumah saja. Dan Little Diamond Kindergarten adalah sekolah baru yang akan mengambil students untuk tahun depan (2018). Tak berniat nak mendaftar, sekadar nak join aktiviti mewarna yang dibuka pada anak-anak. Lagipun masa ni Mussaab baru 3 tahun (tapi dah selalu minta nak sekolah), Anas pula 5 tahun, ingat nak teruskan dia belajar kat sekolah lama je. 


Pada hari tersebut Anas dan Mussaab sertai pertandingan mewarna dan dapat hadiah (walaupun tak menang). Hari ni juga mendengar serba sedikit maklumat tentang sekolah dari teacher Zeeda (principal LD). 




Disember 2017


Anas dan Mussaab menyertai program cuti sekolah yang dianjurkan oleh Little Diamond Kindergarten. Pada hari tersebut juga merupakan hari orientasi pelajar yang sudah mendaftar lebih awal. Dan kali ini, masih belum terfikir untuk daftarkan Anas atau Mussaab di sini. Sebabnya seperti yang di atas tadi juga. 


Selesai program 2 hari tersebut, Anas dan Mussaab asyik bercerita tentang 'bestnya' join program tersebut. Bila ditanya berkali-kali nak sekolah kat situ ke? Keduanya excited cakap Nak! Mussaab yang paling teringin nak sekolah, sebab sebelum ni hari-hari hantar Anas ke sekolah, nampak macam seronok je. Selalu cakap nak sekolah, tapi umur tu belum melayakkan. 


Bincang dengan abi, akhirnya decide untuk daftarkan Anas dan Mussaab di Little Diamond Kindergarten next year (2018). Sebenarnya sukar juga nak membuat keputusan. Banyak faktor yang perlu diambil kira. Memanglah 'tadika' je. Tapi tadika inilah yang nanti akan menjadi rumah kedua anak-anak, yang akan membantu dalam membentuk peribadi dan sahsiah anak-anak. Yang menentukan anak-anak 'seronok' atau tidak untuk kembali pada esok harinya ke sekolah. Tak daya nak hadap  drama pagi-pagi kalau anak tak seronok nak ke sekolah. 


Akhirnya muktamad, Anas dan Mussaab berdaftar sebagai pelajar Little Diamond Kindergarten pada 27/12/2017.




2018: Anas dan Mussaab belajar bersama-sama


Tahun ni masih tak ramai pelajar. 4 orang pelajar 6 tahun termasuk Anas, 4 orang pelajar 4 tahun termasuk Mussaab dan selebihnya pelajar 5 tahun. Tahun ni boleh dikatakan mereka semua ni dah 'terlebih' mendapat perhatian dari guru-guru. Yelah, student masih tak ramai kan. 


Alhamdulillah tak silap memilih, Anas dan Mussaab memang enjoy ke sekolah tahun ni. Tak ada masalah tak nak ke sekolah langsung. Jarang sekali tak hadir ke sekolah kecuali tak sihat atau balik kampung. 


Banyak aktiviti best kat sekolah, banyak main, mesra berkawan, join lawatan sekolah, join pertandingan, buat persembahan dan sebagainya. 


Tamat sessi persekolahan 2018, Anas sudah tamat zaman tadikanya, tinggal Mussaab meneruskan persekolahan di Little Diamond untuk tahun seterusnya




2019- Mussaab tak bersama Anas lagi


Tahun berikutnya, risau juga kalau Mussaab jadi kurang seronok untuk ke sekolah sebab Anas dah tak ada. Tapi Alhamdulillah Mussaab ok dan baik-baik je. Kali ni Mussaab sorang saja, jadi diri sendiri, dah tak ada watak abang yang sedikit sebanyak jadi 'shadow' pada Mussaab sebelum ni. 


Tahun ni students pun dah bertambah. Mussaab ada lebih ramai kawan. Sama juga dengan tahun lepas, Mussaab join semua aktiviti di sekolah seperti menjual di bazar Ramadan, lawatan sekolah, karnival sukan dan sambutan Merdeka, dan banyak lagi. Setahun lagi meningkat usia, Mussaab lebih cerdik dan lebih banyak belajar di sekolah. Dan memang tak ada masalah langsung nak bersiap setiap pagi ke sekolah. Alhamdulillah. Mussaab memang seorang anak yang mudah di uruskan. 


Sebagai menutup sessi persekolahan 2019, Mussaab sertai majlis graduasi LD untuk kali yang ke-2 dan membuat persembahan bersama kawan-kawan. 




2020- Tahun terakhir Mussaab di Little Diamond Kindergarten 


Tahun ni Mussaab meneruskan pembelajaran di sekolah yang sama. Sebelum tu dah bagi pilihan untuk Mussaab untuk terus kekal di Little Diamond Kindergarten atau memilih sekolah yang lain. Akhirnya Mussaab pilih LD juga. 


Walaubagaimanapun, tahun ni takdirnya berbeza. Kerana ujian Covid-19, sessi persekolahan terpaksa ditangguhkan dalam tempoh yang agak lama-bermula Mac sehingga Jun. Kembali bersekolah pada bulan Julai sehingga pertengahan Oktober. Itulah kehadiran yang terakhir di sekolah. Ujian wabak yang tak siapa pun menjangka, memberi kesan yang sangat besar pada dunia pendidikan anak-anak bahkan seluruhnya. Di tahun terakhir ini, anak-anak banyak menghabiskan masa di rumah, berbanding di sekolah. Memang situasi yang sangat berbeza dari sebelumnya. 


Tahun ini anak-anak banyak belajar di rumah. Bermacam cara guru mengajar dan memberi tugasan, semuanya sudah mencuba yang terbaik - demi anak-anak tak ketinggalan dalam pelajaran, Alhamdulillah dan terima kasih. Mussaab juga tak miss buat worksheet dan belajar melalui Google classroom dan Google meet. Alhamdulillah ada pengisian juga walaupun tak ke sekolah. Tapi sudah tentulah, tak sebanding dengan belajar secara berdepan dengan guru dan berjumpa kawan-kawan di sekolah :)


Alhamdulillah kini dah berakhir. Tiada lagi kelas online untuk Mussaab. Majlis graduasi pun dah selesai. Walaupun PKPB masih berlanjutan, syukur kini dah boleh merentas negeri (walaupun kita tak dapat ke mana-mana juga sebab abi bertugas di Sarawak). Insya Allah ada rezeki kita akan balik bercuti di kampung. Dah terlalu lama tak balik kampung kan?


3 tahun dirasakan terlalu pantas berjalan. Mussaab bakal melangkah ke tahun 1. Semoga tahun depan akan lebih baik. Semoga anak-anak akan dapat kembali ke sekolah, tidak lagi berkurung di rumah. 

Insya Allah.


Mussaab.. ummi akan sentiasa mendoakan Mussaab dalam setiap langkah dan perjalanan Mussaab. Semoga cemerlang anakku, dunia dan akhirat.


Aameen



Foto di sekitar majlis graduasi Little Diamond Kindergarten

(Dari page FB)


*oh ya, majlis graduasi pada tahun ini juga berbeza dari sebelumnya, hanya dibuat di sekolah, tak ada dewan, tak ada persembahan, tak berkumpul ramai-ramai juga, seorang demi seorang datang bergambar dan menerima scroll, mengikut waktu yang telah ditetapkan. Tak semeriah dulu, namun anak-anak tetap rasa diraikan. Alhamdulillah. Terima kasih guru*












0 comments:

Post a Comment