Tuesday 24 November 2020 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 241120



Hari ni masih di dalam tempoh PKPB (minggu ke-6 rasanya). Alhamdulillah lengkap keluarga kita, abi dah 2 hari berada di rumah selepas balik dari Bintulu. 


Pagi ni bangun awal seperti biasa, solat subuh berjemaah dan breakfast bersama. Hari ni abi beli nasi lemak di luar. Lepas makan dan kemas (sekitar jam 8 pagi), mula ‘masuk kelas’ seperti biasa. Anas menyiapkan tugasan matematik dan Tauhid, Mussaab siapkan latihan english dan Sains, Miqdad pula melukis. Suri ummi tinggalkan menonton video omar dan hana, sebab ummi perlu beri perhatian pada abang-abang. Abi juga sibuk dengan kerjanya.


Dah selesai homework, masing-masing duduk di depan tv dan menonton video kegemaran (dan main game sama-sama di iPad). Suri dah mula mengantuk. Jam 9, ummi bawa Suri naik, susukan dan akhirnya tertidur. Jam 10 pagi abi ke KL (masuk ofis hari ni). Ummi rehat bersama Suri, biarkan abang-abang Suri dengan hal masing-masing.


Jam 11 pagi turun ke bawah bersama Suri. Anas, Mussaab dan Miqdad masih di depan tv. Ummi minta tengokkan Suri, sebab masa untuk ummi memasak. Setengah jam kemudian selesai masak, makan sama-sama. Hanya Mussaab yang tak join, kenyang katanya. Lepas makan lepak depan tv lagi. Abi balik sekitar jam 12.15. Keluar sekejap bermain basikal di halaman. Abi makan dan sambung kerja di depan laptop lagi. Suri menonton video Didi&Friends pula. 


Jam 1 naik ke atas untuk solat Zohor. Selesai solat, turun semua sebab it’s time to ‘play game’. Itu memang saat ditunggu-tunggu. Ummi rehat dan tidur bersama Suri. Abi masih dengan kerja yang belum selesai (di bawah bersama anak-anak).


Jam 3.30, ummi dan Suri bangun. Abi baru nak tido. Abang-abang Suri masih leka bermain di bawah. Jam 4 ummi dan Suri turun ke bawah. Suri menonton video Omar dan Hana dan duduk bersama abang-abang. Masuk asar, semua naik ke atas dan solat. Lepas solat turun semula ke bawah. Abi keluar beli pizza untuk makan malam. Makan sama-sama, lepas tu keluar berbasikal di luar ditemani abi.


Hampir masuk waktu maghrib, naik mandi dan solat berjemaah. Lepas maghrib lipat kain baju masing-masing bersama-sama (cuti baca al-Quran malam ni). Dah selesai, main sekejap, solat isyak dan ready untuk tidur. Alhamdulillah jam 9 malam, sudah lena semuanya.


Semoga lena tidur semua. Moga bermimpi indah semua. Dan moga esok akan menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab,  Miqdad dan Suri.


Love you all


Nota kaki: hari ni kes harian COVID-19 mencatat angka tertinggi (2188 kes)



0 comments:

Post a Comment