Thursday 19 November 2020 By: Naemah

20 HARI PKPB YANG SEMPURNA




 

Selepas 20 hari berada di rumah, suamiku kembali menyambung tugasnya. Alhamdulillah, kali ini agak lama dia di rumah. Macam mimpi. Sebab selalunya rumah jadi tempat transit untuk beberapa hari je, sebelum menyambung tugas demi tugas, dan kuarantin demi kuarantin. Mungkin juga ini hikmah di sebalik PKPB, yang mana suami tak perlu menjalani kuarantin di hotel (kira dah berkuarantin di rumah barangkali, sebab tak boleh ke mana-mana juga di musim PKPB ni).


Kali ni suamiku ke Bintulu, Sarawak. Aku tenang melepaskan dia pergi. Rasa ‘dicukupkan’ masa bersama dia, selama dia ada. Cukup cover masa berpisah lama sebelum ini. Terima kasih ya Allah.


Dia ada dan dia tiada, tetap ada bezanya. Tapi ini hakikat dan realiti kehidupan kami sekeluarga yang perlu ditempuh. Bertemu dan berpisah, seperti selalunya.


20 hari bersama, syukur terasa amat lengkap keluarga ini. Walaupun tak dapat nak ke mana-mana, di rumah pun cukup membahagiakan. 24 jam lalui kehidupan bersama satu keluarga. Tak dinafikan, bukan suasananya tenang dan baik setiap masa. Konflik itu juga lumrah. Dengan urusan rumahtangga yang tak berkesudahan, anak-anak yang bermacam ragamnya, suami isteri yang bukan sependapat dan sehaluan setiap masa, tapi Alhamdulillah, semua itu hakikatnya untuk meng’utuh’kan lagi cinta. Dalam gembira, sedih, marah, geram.. hakikatnya kita tetap cinta. Setia  bersama-sama.


Insya Allah perginya kali ini juga tidak lama. Walaupun sentiasa ada kebimbangan, namun doa sentiasa akan mengiringi. Seperti selalunya juga pada setiap perpisahan, kami mendoakan pertemuan yang indah. Insya Allah.


Selamat kembali bertugas suamiku. Moga Allah sentiasa menjagamu dan menjaga kami yang menanti kepulanganmu.












0 comments:

Post a Comment