Saturday 7 November 2020 By: Naemah

SESEKALI DIUJI SAKIT



 

Diuji dengan 'sakit' yang dah lama aku tak rasa. Tak ingat bila kali terakhir demam, Allah je yang tahu betapa lemahnya diri bila diuji dengan demam. Baring saja yang termampu.


5/11/2020 bermula sakit di bahagian payudara sebelah kiri. Membengkak dan sakit teruk, memang tak boleh sentuh. Teringat dulu sebelum dapat tahu mengandungkan Suri, diuji sakit yang seperti ini juga. 2 minggu lamanya menanggung sakit. Tapi kali ni bukan sebab mengandung (tengah period takkan mengandung kan). 


6/11/2020 sakit makin kuat. Badan rasa lemah, rasa nak demam. Tak termampu nak buat kerja dan layan anak-anak. Alhamdulillah, Allah uji time suami ada kat rumah. Terfikir juga aku, kalau suami takde, macam mana agaknya. Lihatlah betapa percaturan Allah itu baik dan bijaksana. 


Sekitar jam 9 pagi suami ajak aku ke klinik. Kami menuju ke klinik pakar keluarga dan wanita asyfa yang letaknya di Taman Pelangi Semenyih 2. Lepas doktor cek semua, doktor cakap just bengkak disebabkan oleh infection. Sebab sekarang ni tengah menyusukan anak yang berusia 15 bulan, dengan suka gigitnya, dengan macam-macam style menyusunya, mana tak kena infectionnya? Demam ni pula memang normal kata doktor, tanda tindakbalas dari infection tersebut. Sedikit sebanyak lega, walaupun ada gusar dan takut pada mulanya. Tapi seksa dan sakitnya ni, Allah sajalah yang tahu. Umpama bengkak susu, tapi bukan. Doktor berikan ubat surut bengkak dan antibiotic. 


Hari ni di rumah aku banyak rehat, baring, tidur, suami uruskan segalanya termasuk memasak. Kalau ikutkan food panda pun boleh, tapi suamiku memang jenis yang suka makan masakan di rumah. Aku memang tak berdaya sangat dah. Mata mengantuk sepanjang hari, mata berair dek kerap menguap, bernafas pun tak selesa, sakit kepala lagi.. Alah simpton demam, semua orang pernah rasa kan? Tambah lagi dengan sakit di bahagian payudara tu, berganda ujian. Walaupun sakit, masih perlu meneruskan penyusuan anak. Bertahan sajalah. Tapi aku tetap bersyukur, ia tak lebih dari yang mampu aku tanggung. Insya Allah, tak lama sakit ni. Moga Allah hapuskan dosaku bersama kesakitan yang aku tanggung ini. 


Yang paling aku syukuri bersama ujian ini adalah kerana suami ada bersama. Boleh dikatakan sejak kebelakangan ini dia selalu tiada di rumah kerana menjalani kuarantin setiap kali perlu bertugas. Tapi ketika ini bersyukurnya aku bila dia ada di rumah saat aku diuji tak sihat badan. Padahal kalau ikutkan jadual kerja, sepatutnya dia perlu berkuarantin pada masa sekarang ni. Tapi takdir Allah tetap mengatasi segala. Siapa sangka, hingga ke hari ni dia masih ada bersama. 


7/11/2020 keadaanku makin baik. Masih kurang sihat, tapi jauh lebih baik dari semalam. Alhamdulillah. 


Terima kasih Allah. Sesekali aku diuji sakit. Aku terima semuanya dengan redha. Aku bersyukur sakitku masih bisa ditanggung, tidak berlarutan, malahan beransur baik dan sihat. 


Semoga kembali sihat seperti sediakala. Kembali menunaikan tangungjawab yang tertangguh. 



0 comments:

Post a Comment