Friday 20 November 2020 By: Naemah

PKPB: BELAJAR DI RUMAH



Sudah 5 minggu Selangor menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat-PKPB (kali yang kedua). Masih belum ada tanda untuk berakhir kerana kes harian COVID-19 masih tinggi.

Semenjak PKPB diumumkan (bermula 14 Oktober 2020), anak-anak kembali ‘bercuti’ sekolah, atau dengan kata lain kembali belajar di rumah. Oleh kerana masih dalam sessi persekolahan, anak-anak masih perlu belajar dan membuat latihan yang disediakan oleh guru.

Anas dan Mussaab tak terkecuali, perlu ‘masuk kelas’ setiap hari. Anas menerima tugasan melalui whatsapp group (2 subjek setiap hari). Tempoh yang diberikan untuk siapkan setiapnya adalah selama seminggu. Dah siap, perlu informkan pada guru untuk mereka record. 

Mussaab juga sama, setiap hari akan siapkan worksheet yang diberikan oleh guru. Di samping tu latihan dan video disediakan juga di google classroom, dan yang terbaru Mussaab juga belajar secara online melalui google meet. 

Alhamdulillah setakat ini pembelajaran Anas dan Mussaab berjalan dengan baik. Untuk Anas, memang perlu usahakan untuk siapkan latihan yang diberi pada hari yang sama, atau paling lambat pun keesokan harinya, demi untuk elakkan kerja tertangguh banyak, nanti tak terkejar pula nak siapkan semua sekali dalam satu masa. Dahlah memang nak kena ada sekali untuk ajar, pantau dan pastikan betul dan lengkap. 

Begitu juga Mussaab, selalunya akan pastikan semua tugasan diselesaikan pada hari yang sama, atas alasan yang sama juga. Mussaab ni lagilah nak kena ada sebelah dia, kalau tak mengelamun je lebih.

Tak dinafikan, bila anak-anak perlu belajar di rumah terasa bagaikan makin bertambah tanggungjawab. Di samping tanggungjawab yang sedia ada, dan sekarang perlu jadi ‘cikgu’ pula, memang kadang-kadang rasa tak terkejar juga. Tapi tak adalah sampai menyusahkan sangat pun, cuma kena pandai uruskan masa dengan sebaiknya.

Sedikit saja masa lagi perlu bertahan. Dah tak sampai sebulan dah, sekolah akan bercuti panjang. Cuti akhir tahun, sebelum bermulanya sessi persekolahan tahun 2021. Ummi perlu sabar mengajar, anak-anak perlu sabar hadap guru yang garang kat rumah ni, dan guru-guru juga perlu sabar untuk memberi dan mencuba sehabis baik dalam suasana mendidik yang tak seperti dulu, bahkan semua perlu bersabar. Kerana hakikatnya kita semua sedang diuji.

Ya, dah tak lama. Lepas cuti nanti insya Allah akan kembali bersekolah untuk sessi baru. Anas masuk darjah 3, Mussaab pula bakal melangkah ke tahun satu. Semua mengharapkan dan mendoakan situasi akan lebih baik. Semua punya harapan yang sama, akan berkurangan wabak ini, akan beransur baik, akan baik segala-galanya. 

Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment