Monday 2 November 2020 By: Naemah

NOVEMBER YANG TAK SERUPA

               


  


 Kini sudah berada di bulan November. 10 bulan dah berlalu, tak lama lagi 2020 akan tiba pada penghujungnya. 

Yang pasti tahun ini dilalui dalam situasi dan suasana yang berbeza. Sangat berbeza. Yang tak pernah terlintas akal sebelum ini. 


Ya, angkara Covid-19, aktiviti dan rutin seharian banyak berubah. Malahan tak menyangka, rupanya dah sampai ke penghujung tahun. 


Yalah, kalau sebelum ni anak-anak dah berkira-kira, berapa hari lagi nak cuti sekolah. Cuti akhir tahun, yang sangat ditunggu - tunggu. Boleh sertai aktiviti yang bermacam, boleh balik kampung jumpa saudara, atau boleh lepak di rumah main game sepuasnya. Dalam bulan ni juga, anak-anak dirai dengan majlis penyampaian hadiah, jamuan sekolah, atau hari graduasi sebagai penutup sessi persekolahan untuk tahun tersebut. 


Tapi tahun ni lain. Oleh sebab anak-anak pun banyak tak ke sekolah (sebab PKP), cuti sekolah tahun ni pun jadi dianjak ke hujung bulan depan (Disember). Sessi persekolahan seolah semakin panjang (yelah, sebab time PKP pun kerja sekolah kena buat hari-hari). Nasiblah anak-anak.. Perlu terima semua ni dengan rela. Insya Allah ada baiknya untuk semua. 


Di Selangor, tempoh PKPB masih berjalan sehingga hari ini (hingga 9/11/2020 atau mungkin dilanjutkan lagi, Wallahua'lam). Anas dan Mussaab tetap belajar di rumah setiap hari. Anas akan menerima WhatsApp dari guru subjek yang memberi latihan sepanjang minggu, Mussaab juga siapkan worksheet yang disediakan khas untuk tempoh PKPB ini. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya terisi juga masa mereka dengan aktiviti belajar walaupun hakikatnya tak sebanding dengan belajar di sekolah. 


Tahun ini, boleh dikatakan semua orang banyak menghabiskan masa di rumah. Tempoh PKP lepas yang lama, lepas tu reda sekejap Covid-19 boleh jalan-jalan lihat dunia, anak-anak pun boleh kembali ke sekolah, walaupun perlu jalan norma baru, sikit sebanyak lega dan lebih bebas rasanya. Tapi kini kembali lagi ke episod PKPB, kes pula mencanak naik sampai ke 4 angka, entah bila akan kembali menurun ke satu angka seperti sebelum ni. 


Apapun, ujian ini banyak mengajar. Ujian yang pasti terkandung hikmah yang banyak. Tak mahu meratapi takdir, sentiasa mencari sebab untuk sabar dan syukur. 


Ujian ini, tak siapa tahu bila akan temui penghujungnya. Untuk yang sekarang, berdamai saja dengan takdir ini biarpun masih pahit dan kelat untuk telan semua. Ajarkan hati untuk sepenuhnya redha, mencari kebaikan di sebalik ujian, sinar di sebalik kelam, Insya Allah akan temukannya, akan merasakannya.


November, Moga jalanmu terang tersuluh. Membawa kami menemukan indah, biarpun disulami musibah.

0 comments:

Post a Comment