Friday 14 June 2019 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: BERAKHIR TRIMESTER KEDUA

(Walaupun sebenarnya tiada mood nak menulis dan mencatat), Alhamdulillah diberi peluang untuk menyambung catatan kehamilan yang seterusnya. Sambungan kepada 



Trimester ke-2 berakhir

Telah berlalu trimester kedua kehamilan (12/2/19-3/6/19) Kini sudah masuk ke trimester ke-3, juga yang terakhir sebelum menyambut kelahiran anak keempatku. Masya Allah, dah tak lama. Berbaur pelbagai rasa, tak sabar, berdebar, takut, dan macam-macam. Biasalah tu...


Masalah ketika mengandung

Seperti pengalaman mengandung yang lepas juga, ‘masalah utama’ aku ialah GDM (kencing manis ketika mengandung). Membuat ujian MOGTT pada minggu ke-15, mendapat result 2 minggu kemudiannya. Bermulalah episod rutin membuat bsp (seminggu atau 2 minggu sekali bergantung pada result bsp cantik atau sebaliknya). 

Kemudian buat pertama kalinya juga dalam tempoh kehamilan perlu mengambil insulin sekali sehari pada waktu malam bermula 11/4/19. 

Dalam trimester ke-2 ini sudah membuat bsp sebanyak 9 kali, dan result pada waktu pagilah yang selalunya ‘teruk’. 

Tiada masalah lain, sesekali penat, lemah dan lesu, sakit kepala, sakit pinggang, lenguh dan cramp kaki, keputihan, tapi tak teruk sangatlah semuanya. Biasalah, ujian masa mengandung :)


Berpuasa di bulan ramadan 

Pada minggu ke-24, menyambut Ramadhan dan berpuasa seperti kebiasaannya. Ini kali ke-4 menyambut puasa ketika hamil. Tiga anak yang lepas juga melalui pengalaman yang sama. Cuma berbeza usia kandungan. Alhamdulillah, seperti pengalaman lepas, dapat sempurnakan puasa tanpa sebarang keuzuran. Syukur kupanjatkan pada Allah :)

Kemudian menyambut hari raya pada usia kandungan 28 minggu (sudah masuk trimester ke-3) Alhamdulillah :)


Scan kandungan

Di trimester kedua ini juga berkesempatan membuat scan kandungan sebanyak dua kali (selepas yang pertama dan kedua pada trimester pertama). 

Pada 5/5/19 melakukan scan di klinik Perdana Kota Bharu, Alhamdulillah kandungan baik-baik saja. Jantina anak? Macam biasalah, tak dapat nak confirm dan tak boleh nak confident sangat, doktor just bagitau ‘mungkin’ girl berdasarkan pemerhatiannya :) jadi hati pun tak berapa nak tentu sangatlah. Yang pasti, boy ke girl, tetap aku syukuri dan nantikan kehadirannya. 

Scan kedua dilakukan pada 4/6/19, sehari sebelum raya puasa (genap usia kandungan 28 minggu). Alhamdulillah tiada masalah pada kandungan, ia membesar dengan baik dan sihat, insya Allah. Tapi sedikit hampa tak dapat tahu baby girl ke, atau baby boy... entahlah.. tak tertanya. Nak cepat punya pasal.. 



Scan sehari sebelum Aidilfitri 

(28 minggu kandungan)


Berakhir sudahlah trimester kedua kehamilan kali ini. Alhamdulillah, aku dan anakku baik-baik saja. Sedikit ujian itu lumrah. Masing-masing ada bahagian, diuji dengan ujian yang tersendiri. Namun insya Allah, semuanya dalam kemampuan diri untuk mendepaninya.

Kini di trimester terakhir, makin hampir tarikh kelahiran anakku. Semoga Allah permudahkan untuk melalui hari-hari terakhir ini. Semoga dipermudahkan kelahiran anakku ini. 


آمين

0 comments:

Post a Comment