HOMESCHOOLING 2015

HOMESCHOOLING 2016

HOMESCHOOLING 2017/2018

RESEPI UMMU ANAS

Thursday 14 February 2019

CATATAN KEHAMILAN: BERAKHIR TRIMESTER PERTAMA


Alhamdulillah dengan izinNya aku kini hamil lagi , insya Allah dalam keadaan diri sudah bersedia untuk menambah zuriat/ahli dalam keluarga ini. Syukur yang tak terhingga kupanjatkan pada Tuhan yang Maha Pemurah, tak pernah berkira untuk memberi kepada sesiapa jua yang DIA kehendaki. Alhamdulillah :)


Catatan pengalaman dan mudah-mudahan dapat menjadi panduan di masa akan datang;



Simpton awal 


November 2018: Kira-kira seminggu selepas period yang terakhir aku mengalami bengkak payudara yang memakan masa sehingga 2 minggu  untuk baik. Semakin hari semakin sakit, risau bukan kepalang, tak terlepas dari memikirkan yang bukan-bukan. Siapa tak takutkan? Belum pernah rasa sakit yang semacam ni. Tak tahu nak gambarkan bagaimana rasa ni. Menjalani hari dengan hati yang risau, sedih dan takut.


Seminggu kemudian buat keputusan untuk berjumpa doktor (bila sakit tak reda-reda). Doktor cakap mungkin jangkitan kuman, lega sikit dengar. Dapat ubat antibiotic, ubat tahan sakit dan surut bengkak. Dekat seminggu juga, bila ubat dah nak habis bengkak pun makin surut dan tak sakit lagi. Lega... macam baru dikeluarkan dari lubang yang dalam dan gelap (2 minggu bukan tempoh yang sekejap ya!)


Tapi beberapa hari lepas tu datang lagi rasa sakit. Bengkak lagi, dan risau lagi. Ya Allah, menangis! Kenapa sakit ni datang lagi (yang ni kira-kira seminggu sebelum period yang seterusnya). Tak berlengah, esoknya terus jumpa doktor balik, cek balik, dan kali ni dapat ubat tahan sakit je. Doktor pun cakap, takde apa, mungkin gangguan hormon saja, lagipun dah dekat nak period. Oklah, lega juga la bila dengar tu. Memang berdoa sangat, tak ada apa yang menakutkan keluar dari mulut doktor :) dan tak jangka sikit pun akan pregnant (tapi tak pastilah juga adakah sakit semua tu sebab ‘pregnant’ kan, sebab tak pernah alami sakit yang sebegitu)


Dan Alhamdulillah esoknya bengkak makin kurang dan lepas tu tak sakit dah. Lega lagi, namun masih risau kalau tiba-tiba diserang sakit lagi. Pendek kata, sepanjang tempoh bermulanya sakit, hingga sebelum sah positif mengandung diri tak lepas dari rasa takut. Jiwa memang kacau habis!


Oh ya, masalah sembelit juga mengganggu sebelum di’sah’kan mengandung lagi. Sama seperti pengalaman lepas, masalah sembelit yang sangat menyeksakan jiwa dan raga :,(



Lewat period 


Pernah lewat period sehari dua, jadi masa ni berteka-teki dengan diri sendiri. Pregnant ke? Nak cek awal-awal takut nanti ‘hampa’ pula sebab dalam hati memang dah ‘mengharap’  :) 


Akhirnya cek UPT lepas 3 hari terlewat period. Hmm... macam double line, tapi line kedua tu antara nampak dengan tidak je. Result tu tak mampu nak buat diri ‘bergembira’ :] bila tunjuk pada suami dia pula yang lebih konfiden aku mengandung :D ok takpe lah, biar je dulu. Bila lepas tu pun belum period, makin kuatlah keyakinan diri yang aku ni sudah mengandung. Happy, sudah tentu. Risau, juga sudah pasti. Pertama takut ‘sebab’ lain aku tak datang period. Kedua, di awal kehamilan ni keguguran masih boleh terjadi. Apatah lagi sudah mengalami dua kali keguguran (2011 dan 2015), pengalaman pahit yang pasti menghantui setiap kali disahkan mengandung. Tapi cuba untuk tenang dan positif saja. Insya Allah, segalanya baik saja. Ada rezeki tak kemana :)



Morning sickness


Pada awalnnya aku biasa-biasa saja. Tak ada mual atau muntah teruk (tapi adalah rasa lesu dan malas semacam nak buat kerja. Sering mengantuk pun ye jugak). Awal tahun yang patutnya aku bersemangat lebih, tapi sebaliknya tahun ni aku macam ’tak ada perasaan’ dan tak ada persediaan. 


Keadaan diri bertambah lesu bila masuk minggu ke-8 kehamilan, dah mula diserang morning sickness (mual tapi tak sampai muntah) yang tak keterlaluan sangat. Cuma badan hari-hari rasa lesu tak bermaya. Rasa tak nak buat apa-apa. Nak kata teruk, tak teruk sangatlah. Masih boleh masak, ada bau yang tak boleh dihidu tapi masih boleh hadap. Kurang berselera pada nasi, tapi masih boleh telan :D Kalau ikutkan, pengalaman morning sickness masa mengandungkan Miqdad (2016)  lebih teruk dari yang ni :)



Scan kehamilan yang pertama 


Tarikh 17/1/19: Aku ke Klinik Pakar Wanita Asyifa (minggu ke 9 kehamilan) untuk melakukan scan kehamilan sekaligus untuk meng’confirm’kan yang aku ni memang mengandung. Dan Alhamdulillah segalanya terjawab lepas melakukan scan kali pertama ini. Bertepatan dengan kiraan usia kehamilan mengikut tarikh terakhir haid, saiz baby yang discan juga membesar mengikut kiraan masa yang sama (9w3d, edd: 25/8/19).


Syukur Alhamdulillah aku panjatkan pada Allah. Gembira di atas kurniaan ini. Niatnya nak terus buka buku mengandung di Klinik Desa, tapi terpaksa tangguhkan hasrat sebab terlalu ramai orang pada hari tersebut.



Buka Buku Mengandung di Klinik Desa Rinching Tengah


Pada 31/1/19 (minggu ke-10 kehamilan) akhirnya aku membuka buku mengandung di KDRT. Di klinik, lakukan procedure seperti biasa, cek bp, urin, timbang berat, dll.


Pada esok harinya ke Klinik Kesihatan Beranang pula untuk scan baby dan ambil darah. Selesai. Tunggu next appointment pula :)


Dah buat buku di Klinik, dah scan dan jumpa doktor, kira dah settle la apa yang perlu dilakukan di awal kehamilan ini. Jalani kehidupan macam biasa, sabar dengan segala rasa yang mengganggu, mual-mual yang kerap datang dan pergi, dan cuba sebolehnya menjaga pemakanan untuk kebaikan diri dan anak yang sedang dikandung ini.


Mengidam yang bukan-bukan tak ada, cuma asyik teringin pada asam/buah yang masam sebab tekak sering rasa pahit semacam. Kadang-kadang juga terlintas nak makan makanan yang jarang-jarang dimakan, contohnya burger, mi sup, char kue teow, yong tau fu... tapi tak pernah la kongsikan rasa ‘teringin’ tu pada suami. Yang boleh buat/cari sendiri, cuba usahakan sendiri. Yang tak boleh, pendam hasrat dan keinginan saja. Ok je kalau tak dapat :)


Kini dah masuk trimester kedua (bermula 11/2/19). Alhamdulillah atas semua yang telah aku lalui. Pengalaman di awal trimester, tetap berbeza dengan yang lepas, meskipun dah ‘banyak’ kali menempuhnya. Kini bersedia fizikal dan mental untuk jalani hari-hari yang seterusnya. Semoga badan akan lebih cergas dan bertenaga, tak malas dan mengantuk aje, morning sickness berlalu pergi, dapat lakukan rutin seperti biasa, meski sedang berbadan dua. Insya Allah. 


Menanti hari temujanji di klinik desa yang seterusnya iaitu pada 28/2/19, seterusnya ambil tarikh untuk minum air gula (paling risau yang ni, setiap kali pregnant mesti sangkut gdm). Semoga Allah permudahkan semuanya.


آمين






No comments:

Post a Comment