Wednesday 19 June 2019 By: Naemah

UPDATE PENGAJIAN DI RUMAH: 2019


Teman saban malam


Update pertama tahun ini tentang pembelajaran anak-anak di rumah. nampak  sangatlah betapa ‘malas’nya ummi nak menulis di blog ni kan ,:) 

Update terakhir:

NOVEMBER: IQRA’, AL-QURAN DAN HAFAZAN


Tahun lepas (Anas dan Mussaab masih tadika), fokus utama pada pelajaran al-Quran, Iqra’ dan hafazan dan (tambahan) mental Arithmetic untuk Anas. Tahun ni sedikit berbeza (kurang fokus pun ya juga). Sejak Anas masuk darjah 1 dah tak praktis lagi Mental Arithmetic. Terasa ruginya, tapi memang tak ada masa nak fokus pada MA tahun ni. Makin sarat ni, makin rasa tak sempat. Haih.. insya Allah ada rezeki nanti praktis dengan Mussaab. Next year mungkin...

Alhamdulillah Al-Quran, iqra’ dan hafazan masih diteruskan setiap malam, pada tahun ini. Anas semakin lancar bacaan al-Quran, kini sedang membaca surah al-ana’m (juzuk ke-8) Satu page setiap hari, dan masih perlu diperbaiki dari segi kelancaran dan panjang pendek bacaan. Hafazan pula, masih meneruskan walaupun agak ‘slow’ sedikit. Kini sedang meneruskan hafazan surah al-Infithar, di samping tak lupa tasmik surah yang lepas.

Mussaab pula, baru saja khatam buku al-Barqy. Sudah mula masuk muqaddam/bacaan juzuk amma. Masih merangkak-rangkak juga membaca surah, tapi dah improve banyak. Alhamdulillah. 

Setiap malam juga fokus pada latihan ‘reading’ pada Mussaab. Buku ‘I Can Read’ menjadi pilihan sejak tahun lepas. Kini sedang membaca buku jilid kedua. Alhamdulillah, semakin baik juga. Banyak perkataan ringkas sudah boleh dibaca. Dan tetap perlu kepada praktis berterusan. 

Membaca bahasa melayu juga sudah boleh, perkataan (yang simple), di rumah kurang difokuskan sangat bacaan bahasa melayu, mungkin sekolah banyak membantu hingga Mussaab sudah lebih cepat tangkap mengeja. Alhamdulillah juga untuk pencapaian yang ini. 

Setakat ini penekanan hanya untuk Anas dan Mussaab saja. Miqdad masih kecil, belajar seadanya, sambil bermain, membelek buku, menonton dan melalui abang-abang secara tak langsung. Alhamdulillah setiap hari tetap ‘belajar’ sesuatu yang baru. Baik Anas, Mussaab dan juga Miqdad.

Setakat ini dululah update terkini tentang pengajian anak-anak di rumah. Walaupun mungkin tak banyak, tapi sekurang-kurangnya tak lepas tangan terus, walaupun dalam keadaan tak berapa larat dah sekarang ni :) semoga akan istiqomah mendidik anak-anak di rumah. Ya, biarpun tak banyak, tapi berterusan. Insya Allah, akan ada manfaatnya untuk a anak-anak dalam proses menjadi insan berilmu dan beramal soleh. Mudah-mudahan.. 

آمين

0 comments:

Post a Comment