Thursday 6 June 2019 By: Naemah

CATATAN AIDILFITRI 2019



Ramadan sudah pun berlalu. Hari raya Aidilfitri disambut dengan penuh kesyukuran.

Tahun ini giliran kami menyambut hari raya di kampung halamanku di Jeli. Seperti biasa, rumah ibuku menjadi tempat berkumpul selepas masing-masing menunaikan solat sunat aidilfitri. Hari ini aku dan suami menyediakan juadah nasi himpit, kuah kacang dan sate untuk ahli keluarga. Oh ya, di rumah ini hanya ada aku, suami, anak-anak dan ibuku. 2 abang dan kakak masing-masing hanya tinggal berhampiran, dan masing-masing juga mempunyai keluarga besar mereka sendiri. Abang ke-3 pula beraya di rumah ibu mertuanya di Pasir Mas. Itulah saja 5 beradik kami :)

Selepas berkumpul, bersalaman, bermaafan dan menikmati juadah raya di rumah ibuku, kami bergambar sekeluarga. Masih tidak cukup ahli keluarga kami, anak-anak saudara yang sudah berumahtangga ada yang beraya di rumah mertua mereka, dan ada seorang yang sedang belajar di Mesir. Walaupun tak cukup ahli, tapi masih meriah :)

Selepas itu kami beraya di rumah kakak dan abang-abang pula. Tak lupa singgah di rumah jiran yang dekat. Itu saja, di sini tak banyak rumah yang kami kunjungi. Saudara mara banyak berada di Tumpat.

Hari raya ke-2 kami bertolak pagi ke rumah ibu mertua abangku di Pasir Mas. Niat utamanya nak ziarah kakak iparku yang baru lepas melakukan pembedahan sehari sebelum raya. Selepas itu kami ke Tumpat mengunjungi rumah mak saudara dan bapa saudaraku di sana. 

Lebih kurang jam 3 petang, kami bertolak balik ke rumah ibu mertuaku pula di Kota Bharu. Hari ini menikmati juadah raya yang bermacam jenis. Dalam keadaan sarat mengandung ini aku perlu lebih beringat agat tak ‘terlebih’ makan. Manakala suamiku pula, memang dugaan buat dia yang sudah mula berpuasa enam :) tapi dia ok je :D

Begitulah hari raya pertama dan kedua berlalu. Nak kata meriah, ye meriah juga, terutamanya pada hari raya pertama. Tapi entah kenapa rasa macam ‘kurang’ sedikit berbanding tahun-tahun yang lalu. Entahlah, perasaan je kot. Dah makin tua ni, dalam keadaan mengandung ni pula, mungkin lain macam sikit rasanya :) tapi seronok tengok anak-anak excited sambut raya, especially Anas yang dah mula berpuasa tahun ni. Lain macam dia punya seronok tu :)

Hari raya ke-3 di rumah ibu mertuaku. Dah makin sunyi, tinggal anak-anakku dengan kakak ipar saja. Yang lain dah balik dan beraya di tempat lain. 

Alhamdulillah masih berkesempatan menyempurnakan puasa tahun ini dan menyambut hari raya bersama keluarga tercinta. Semoga segala amalan diterima oleh Allah, dan semoga ikatan kekeluargaan ini makin terjalin erat hendaknya. Insya Allah.

























0 comments:

Post a Comment