Friday 21 June 2019 By: Naemah

SRAI PEKAN BERANANG:HARI TERBUKA BERSAMA IBUBAPA (1)



Pada hari ini (21/6/19) diadakan hari terbuka bersama ibubapa di sekolah Anas, SRAI Pekan Beranang. Hari ini ibubapa perlu hadir untuk menerima laporan penilaian bilik darjah anak-anak. Waktu yang ditetapkan untuk ibubapa hadir adalah antara jam 8 pagi hingga 11.30 pagi.

Oleh kerana suamiku tiada di rumah, aku perlu bersendirian (ditemani Miqdad) untuk tujuan ini. Seperti biasa, Mussaab dihantar terlebih dahulu di sekolahnya, dan kemudian terus ke sekolah Anas. Sampai di sekolah sudah pukul 7.30 pagi, sudah lewat dari kebiasaan menghantar Anas setiap hari. Tapi memang plan nak sampai lambat sikit, nanti tak perlu tunggu lama sangat untuk ke jam 8 pagi. Nasiblah boleh masuk ke dalam sekolah bersama anak, tak perlu menunggu di luar dulu.

Pukul 8 bermula sessi pertemuan guru-ibubapa mengikut giliran (di dalam kelas). Alhamdulillah oleh kerana datang awal, dapatlah giliran yang ke-5. Sama seperti sessi perjumpaan dengan guru masa Anas di sekolah tadika itu juga, guru menerangkan progress dan pencapaian anak-anak di dalam darjah. Dan saat seperti ini memang sangat dinantikan oleh aku dan mungkin ibubapa yang lain juga :)

Dan syukur Alhamdulillah juga, komen dari guru kelas (teacher Ain dan ustazah Roslinda) tentang pencapaian Anas semuanya ok dan baik saja. Baik dalam akademik, Agama, akhlak, dan lain-lain. Antara komen guru kelas, Anas seorang yang berani untuk ke depan, berani bercakap dan menjawab soalan di dalam kelas, bacaan jawi baik, banyak vocab English, dan lain-lain lagi. Oleh kerana Anas tak ada masalah di dalam kelas, singkat saja sessi bersama guru. Nak tanya lebih pun tak terfikir dah apa soalan yang nak ditanya :D 

Jam 8.30 pagi, dah selesai urusan pagi ini. Anas juga dibenarkan balik bersama sebab hari ni memang dah tak belajar. Sebelum balik teman dulu Anas menjamu selera dengan nasi lemak di kantin sekolah. Itulah yang dibelinya hari-hari di kantin sekolah :)

Alhamdulillah untuk pertemuan pertama ini, selepas hampir 6 bulan Anas belajar di sini. ‘Bahagia’ mendengar komen yang baik-baik dari guru kelas Anas. Namun sudah pasti, ini belum yang terbaik, kerana Anas tetap perlu mencuba lagi, jadi yang lebih baik lagi. Insya Allah, di masa akan datang akan lebih cemerlang. Doa ummi akan sentiasa mengiringi. Sebagaimana setiap hari Anas seronok dan tiada masalah/alasan untuk ke sekolah, moga hari-hari yang mendatang pun begini juga. Moga sentiasa diterangkan hati Anas dalam menuntut ilmu, diberi kesihatan yang baik, seronok belajar dan berkawan, sentiasa didampingi kawan-kawan yang menyenangi, dan guru-guru yang menyayangi, insya Allah.

Ya, langkah Anas masih baru bermula. Masih jauh lagi mahu pergi. Moga Allah sentiasa mempermudahkan. 


آمين










1 comments:

Anonymous said...

hai anas
saya dapat percubaan upkk 4a 1b bahsa arab saya a
ni mustaqim sepupu

Post a Comment