Monday 24 June 2019 By: Naemah

MIQDAD: AKHIRNYA BERCERAI SUSU



Akhirnya, ummi dah boleh declare dah kot yang Miqdad kini sepenuhnya sudah bercerai susu badan :D

Ummi lupa tarikh yang setepatnya, tapi seingat ummi pada awal Ramadhan lepas (May 2019) sehingga ke tarikh ini Miqdad sudah berjaya ‘lupakan’ susu. Sudah sebulan lebih kira-kiranya, pada usia Miqdad sekitar 2 tahun 7 bulan. 

Tiada sebarang helah yang ummi lakukan untuk stopkan Miqdad dari menyusu badan, cuma ummi rasa sudah tiba masanya, tambahan pula ummi sedang mengandung, jika tak hentikan sekarang, lagi mencabarlah nanti bila dah ada baby :)

Ya, sebab dah ada pengalaman di mana dulu semasa mengandungkan Mussaab, Anas masih setahun lebih usianya. Oleh sebab masih kecil, tetap teruskan penyusuan badan sepenuhnya pada Anas, tambahan pula mengandungkan Mussaab memang tiada alahan dan masalah langsung. Elok saja menyusukan Anas sampailah melahirkan Mussaab (usia Anas tepat 2 tahun). 

Walaupun dah ada adik, Anas masih meneruskan penyusuan badan. Bergilir dengan adik, sampailah umur Anas 3 tahun setengah. Itupun selepas puas dipujuk-pujuk. Diingat-ingat balik, masa tu memang penat juga bila bergiliran menyusukan anak. Ada juga sampai tahap stress, Allah saja yang tahu.

Mussaab pula sempat menyusukan dia sehingga usianya 2 tahun 2 bulan. Masa ni memang terpaksa, sebab tengah alahan mengandungkan Miqdad pula. Penat sangat, tak sanggup nak teruskan penyusuan Mussaab. Terpaksa ‘berhelah’ sikit, tapi memang mudah sangat, tak lama lepas tu Mussaab memang dah tak menyusu lagi. Tak ada drama menangis meraung, Mussaab bercerai susu badan dengan senang dan tenang sekali :) Alhamdulillah, dapat juga 2 tahun. 

Kini turn Miqdad pula. Episod mengandungkan yang ini, alahan tak seberapa sangat seperti yang lepas, jadi biarkan dulu Miqdad menyusu badan selagi dia mahu. Pujuk-pujuk juga, tapi hasilnya baru sebulan inilah baru dapat :) fuh, lega. Berbaloi juga memujuk hampir setiap hari :) 

Bila anak dah tak menyusu, pada awalnya memang terasa janggal. Rasa dia dah jauh, walaupun sebenarnya kat depan mata je. Sebab tak ada lagi momen dia datang dekat dan minta susu. Dah tak ‘melekat’ lagi dengan kita. Sedih juga, tapi begitulah lumrahnya. Baru sedar selama ini anak sangat dekat dengan kita, perlahan-perlahan belajar melepaskan dia, dan akur yang dia dah ‘besar’ dan akan semakin dewasa. 

Alhamdulillah, syukur diberi peluang menyusukan 3 anak dengan penyusuan sempurna (2 tahun dan lebih). Ia detik berharga bagi seorang ibu. Masa emas bersama anak-anak yang tak akan dapat diganti balik. 

Semoga semua ibu menyimpan harapan dan cita-cita untuk melakukan hal yang sama, semoga dipermudahkan oleh Allah untuk urusan ini, dan semoga diganjari dengan kebaikan di atas mujahadah seorang ibu untuk menyempurnakan penyusuan anaknya, insya Allah :)


Catatan lama; kisah yang sama







0 comments:

Post a Comment