Tuesday 10 October 2017 By: Naemah

WASPADA SENTIASA MENJAGA ANAK KECIL

Antara sifat yang perlu ada pada ibubapa ialah, waspada. Sentiasa berwaspada menjaga dan mengawasi anak-anak. Kerana sedikit kecuaian, boleh membawa padah dan penyesalan.

Bukan sedikit kisah yang kita dengar tentang kecuaian ibubapa yang akhirnya memberi kemudaratan pada anak-anak. Sedikit alpa, anak hilang dari pandangan, anak terjatuh dan cedera, anak kelemasan, terkena objek tajam, terpercik minyak panas, hingga ada kes yang akhirnya membawa kepada maut. Nau’zubillah. Semoga Allah memelihara anak-anak kita.

Tak dinafikan, bila di rumah, tumpuan kita bukan hanya pada anak-anak kita. Banyak kerja yang kita nak buat, hingga ada ketika terpaksa biarkan anak sendirian. Ya, sebolehnya kita tetap awasi anak kita, sambil membuat kerja. Perlu pastikan sentiasa tiada objek berbahaya yang berdekatan dengan anak kita, dan seumpamanya yang mengundang bahaya. Apatah lagi jika kita tinggalkan adik dengan abang-abangnya yang juga masih kecil. Perlu sentiasa jenguk. Kalau tiba-tiba diam, adalah yang tak kena tu :) 

Apatah lagi di luar, perhatian pada anak-anak perlu lebih rapi lagi. Jangan biar lepas dari pandangan dan pegangan kita, sebolehnya. Lupakan hal lain, kerana keselamatan anak-anak lebih utama. Sering aku ‘dimarah’ suami kerana kelekaanku. Pantang dia melihat aku mengelamun atau fokus pada perkara lain bila berada di luar. Ya, memang salah aku. Aku perlu lebih berwaspada dan berhati-hati memandangkan anak masih kecil dan 3 orang sekaligus nak kena jaga dan awasi. Tidak sepatutnya aku leka.

Kelekaan sering membawa kepada penyesalan. Peringatan ini tak lain untuk diriku juga. Aku akui aku juga insan lemah yang sering alpa dan ambil mudah. Sesungguhnya aku gerun mendengar cerita tentang kelekaan ibubapa yang akhirnya mengundang padah pada anak-anak. Aku jadi takut, jika aku juga tergolong kategori ibu yang lalai dalam menjaga anak. Nau’zubillah. Ya Allah, pelihara anak-anakku. Ampunkan di atas kealpaanku selama ini. 

Terima kasih suamiku yang sering mengingatkan diriku. Insya Allah, kita sama-sama menjadi ibubapa yang sering berwaspada dan sebaiknya menjaga anak-anak kita. 


Yang perlu diawasi setiap masa :)


0 comments:

Post a Comment