Saturday 28 October 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 291017





Hari kedua abi di Bintulu. Mussaab bangun paling awal hari ni, ketika ummi nak tunaikan solat subuh. Mussaab turun ke bawah bersama ummi. Tengah ummi masak untuk breakfast, Miqdad pula bangun. Ummi ambil Miqdad di bilik dan sambung memasak. Alhamdulillah Miqdad baik-baik je main dengan Mussaab. 

Lepas masak, ummi suapkan Miqdad mi goreng. Mussaab pula makn burger. Lepas makan, menonton ‘magic school bus’. Anas masih belum bangun. Ummi ambil masa layan Miqdad sekejap sebelum mengemas dapur dan tempat makan. 

Jam 8 lebih, Anas baru munculkan diri. Ummi dan adik-adik berada di luar menjemur kain. Mussaab berbasikal, dan Miqdad berjalan dan merangkak ke sana sini dengan girangnya. Anas juga menyertai adik-adiknya. Kemudian masuk ke dalam rumah. Anas makan nugget. Mi yang digoreng tidak disentuhnya. 

Anas minta nak menonton ‘magic school bus’ juga. Sambil menonton sambil mewarna. Ummi dah daftarkan nama Anas dan Mussaab untuk sertai coloring contest petang ni. So, practice dulu kat rumah. Miqdad juga sibuk nak color dengan abang-abangnya. Banyak pensel warna patah digigit Miqdad. Satu kerja pula nak mengasah nanti.

Jam 10, ummi tinggalkan Anas dan Mussaab bersama tv dan pensel warna. Ummi tidurkan Miqdad yang dah mengantuk. Lepas tidurkan Miqdad ummi memasak untuk lunch. Mussaab minta nak makan roti butter gula. Ummi buatkan satu untuk Mussaab. Mussaab yang sudah kelaparan ada saja yang tidak kena. Menangis dan menjerit. Lepas masak, ummi suapkan makan. Miqdad juga sudah bangun.

Lepas makan, Anas, Mussaab dan Miqdad mandi bersama. Ummi kemas ruang makan dan ruang tamu yang dah macam kapal pecah. Biarkan Anas, Mussaab dan Miqdad mandi dan main air sepuasnya sampai selesai kerja ummi. Siap mandi, naik ke atas dan pakai baju. Bersiap untuk coloring contest. Ummi solat zohor, angkat kain di jemuran dan tidurkan Miqdad dulu. Anas dan Mussaab juga bermain sebentar di luar dan kemudian masuk menonton ‘magis school bus’ lagi sementara menunggu masa untuk ke tadika little diamond untuk pertandingan mewarna.

Jam 3, bersiap untuk ke tadika little diamond yang jaraknya hanya beberapa buah rumah. Mussaab yang tertidur di sofa dikejutkan. Anas pula sedang asyik mewarna buku mental arithmetic. Kemudian ummi angkat Miqdad turun ke bawah. Miqdad juga dah terjaga dari tidurnya. Terus ke tadika untuk pertandingan mewarna.

Di tadika little diamond, Anas, Mussaab dan Miqdad asyik bermain dengan permainan yang ada, sebelum pertandingan bermula. Lebih kurang jam 3.30, pertandingan mewarna dimulakan. Hanya lebih kurang 10 orang sahaja yang menyertai. Anas mendapat hadiah di tempat kedua dan Mussaab mendapat saguhati. Masing-masing happy dapat hadiah. Alhamdulillah :)

Hampir jam 5 petang, balik ke rumah. Anas dan Mussaab masing-masing bermain dengan hadiah yang mereka dapat tadi. Miqdad juga tumpang sekaki. Ummi masak dan suapkan Anas dan Miqdad makan. Mussaab hanya makn roti butter gula. 

Lepas makan, mandi bersama. Riuh rendah lagi bilik air jadinya. Sempat ummi kemas dan basuh pinggan mangkuk sebelum memanggil keluar semuanya. Lepas mandi siap berpakain tidur dan naik ke atas. Anas, Mussaab dan Miqdad masih riang bermain dan ketawa. Ummi solat maghrib dan ajar Anas al-Quran. Kemudian tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab bermain bersama di luar bilik.

Lepas tidurkan Miqdad ummi ajak Anas kemas ruang membaca yang bersepah dengan mainan dan buku. Dah kemas, turun ke bawah. Mussaab minum air dan kutip word puzzle (hadiah tadi) yang berterabur di lantai. Dah kemas semua naik ke atas. Anas dan Mussaab menonton video blippi. Lepas solat isyak, ummi teman Anas dan Mussaab tidur. Mussaab tidur sambil mendakap kotak hadiahnya. Jam 9 malam, suasana dah sunyi sepi. Anas, Mussaab dan Miqdad tidur lebih awal berbanding kebiasaan. Sengaja ummi minta tidur awal kerana esok Anas akan bersekolah pada sesi pagi. Perlu bangun lebih awal juga. 

Alhamdulillah. Hari ini sudah berlalu untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. Tidur lena ya sayang ummi. Moga esok akn lebih baik untuk kita semua. Tak lupa doa untuk abi di kejauhan. Semoga sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah. 

Love u all

0 comments:

Post a Comment