Sunday 8 October 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 091017





Hari ini abi kembali ke Bintulu. Seperti biasa, menyambung kerja demi sesuap rezeki. Abi menaiki teksi seawal jam 5.30 pagi. Peluk cium anak-anak yang masih lena sebelum melangkah pergi. Ummi juga tak sempat hantar ke pintu :( really miss him :’

Miqdad bangun jam 6.30. Kemudian Mussaab, dan akhir sekali Anas. Hari ni breakfast dengan pizza lebihan semalam. Seorang sekeping :) Miqdad pula makan nasi, lauk semalam juga. Semuanya baik-baik dan happy bermain pagi ni. Banyak kerja yang dapat ummi selesaikan bila Miqdad asyik bermain sendiri dan bermain dengan abang-abang. Flight abi berlepas jam 8.30 pagi.

Anas dan Mussaab menonton video dan melukis. Miqdad teman ummi jemur kain dan siram pokok di luar. Jam 10, ummi tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab melayan ‘the peanuts movie’ di luar. 

10.30, Miqdad dah bangun dan menangis. Main sekejap, dan menangis juga. Ummi buka video a ba ta untuk Miqdad dan Mussaab. Anas di atas, melukis dan menonton video kesukaannya. 

Jam 11.30, makan mi goreng. Mussaab seperti biasa, tak nak makan sekali. Hanya Anas dan Miqdad makan berselera. Lepas makan, Anas dan Mussaab naik ke atas, sambung melukis. Habis lantai, cermin dan dinding diconteng Mussaab ,:) 

Jam 12, mandi dan bersiap untuk ke sekolah Anas. Sementara menunggu pukul 1, Anas dan Mussaab bermain bersama. Riuh rendah, dan bersepah segala barang. Tak larat ummi nak tegur dan larang. 

Jam 1, terus hantar Anas ke sekolah. Kena angkut adik-adik sekali, memandangkan abi dah kembali bekerja. Lepas hantar Anas, terus balik ke rumah. Mussaab dan Miqdad bermain seketika di bilik, dan kemudian tidur.

Jam 4, Miqdad bangun bersama ummi dan turun ke bawah. Mussaab juga bangun dan baring di sofa pula. Miqdad mengusik Mussaab yang masih mengantuk. Jam 4.20, ke sekolah untuk ambil Anas. Sebelum balik, pusing cari keropok goreng untuk Anas, tapi dah habis semua. Balik rumah dan makan mi goreng saja. Lepas mi goreng, makan nasi goreng dengan ayam goreng pula. Alhamdulillah, kenyang semua anak-anak ummi. Mussaab juga makan berselera. 

Sudah makan, menonton tv. Miqdad berkali-kali naik tangga sampai ke atas. Lepas dari pandangan, dah sampai ke atas. Sekali jatuh, dan menangis. Alhamdulillah, mujurlah jatuh dari 2 anak tangga saja. Itupun agak merisaukan ummi.

6.30, naik atas. Anas, Mussaab dan Miqdad mandi sama-sama. Sudah mandi, Anas buka video lagi. Ummi tinggalkan Miqdad dalam jagaan Anas, sementara ummi mandi. Dah mandi, ummi ajarkan Anas al-Quran dan ajar Mussaab Iqra’. Miqdad seperti biasa akan tumpang sekaki. Berebut dengan abang nak baca juga :)

Lepas tu sambung video lagi. Ummi tidurkan Miqdad jam 8. Kemudian facetime dengan abi sekejap. Ummi turun ke bawah untuk makan. Anas dan Mussaab turut serta. Bermain dan bergurau di bawah. Miqdad pula menangis terjaga dari tidur. Dua kali ummi ulang naik ke atas, menyusukan Miqdad. Kerja di bawah masih belum selesai. Kemudian teman Anas dan Mussaab hingga tertidur keduanya hampir jam 10 malam. Alhamdulillah.

Ummi dah tak larat nak sambung kerja mengemas di bawah. Kaki terasa lenguh, dan mata juga dah mengantuk. Sambung esoklah jawabnya. Ummi perlukan rehat. Insya Allah esok kembali cergas dan bertenaga untuk uruskan anak-anak ummi dan uruskan rumah ini keseorangan tanpa abi :)

Semoga lena tidur anak-anak ummi. Semoga esok menjanjikan yang lebih baik untuk kita semua. Semoga Allah menjaga Anas, Miqdad dan Miqdad . Tak lupa abi di kejauhan. Moga dalam rahmat dan ksihNya juga. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment