Friday 20 October 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 211017





Hari ini abi kembali ke Bintulu lagi. Meninggalkan rumah seawal jam 5 pagi ketika Anas, Mussaab dan Miqdad masih hanyut dibuai mimpi. Tak lupa abi memberi kucupan kasih pada anak-anaknya sebelum pergi. Ummi yang sedang tidur memangku Miqdad juga tak mampu nak bangun hantar abi ke pintu. Maafkan ummi abi :/

Miqdad bangun sebaik ummi selesai solat subuh. Ummi bawa Miqdad turun ke bawah. Tengah cari handphone ummi, terambil hp abi yang sedang dicas. Ya Allah, abi tertinggal hp rupanya. Ummi whatsapp rakan sekerja abi untuk maklumkan yang abi tertinggal hp. Nak balik ambil memang dah tak sempat.  Nampaknya mulai hari ni tak dapat tahu berita abi di sana. Allah. Lagi menyiksakan. Semoga abi baik-baik je di sana.

Mussaab juga bangun dari tidurnya dan turun ke bawah. Tinggal Anas yang masih layan mengantuknya. Ummi suapkan Mussaab dan Miqdad nasi goreng. Mussaab juga makan roti canai yang ummi panaskan. Kemudian sambung main train. Miqdad sudah siap mandi dan berpakaian. 

Jam 7.30, keluar ambil angin pagi di halaman rumah. Jam 8, masuk semula ke dalam rumah. Naik ke atas untuk kejutkan Anas. Anas dah bangun, ready nak menonton video tech insider yang menjadi kesukaannya. Ummi minta Anas dan Mussaab mandi dulu. Anas dan Mussaab mandi dan main air seperti biasa. Miqdad layan video a ba ta. Sudah mandi, Anas menonton video dan Mussaab main mainannya. Ummi susukan Miqdad di bilik. Dah kenyang, cergas dan kembali bermain.

Jam 9, ummi keluar jemur kain. Tinggalkan Miqdad dengan video a ba ta. Anas dan Mussaab riang bermain dan makan tortilla cheese. Kemudian semua keluar ke porch. Anas dan Mussaab panjat kereta, sampai tercabut antenna radio kat atas. Siaplah nanti abi marah :/ Miqdad main di sekeliling kereta. Kalau boleh panjat mesti join sekali tu :)

Lepas ummi jemur kain dan siram pokok, terus masuk ke rumah. Layan video a ba ta lagi. Miqdad dah mengantuk. Ummi susukan Miqdad untuk tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab ditinggalkan dengan video tech insider. Tapi tak boleh tidurkan juga, bila abang-abang masuk bermain dalam bilik. Ummi tinggalkan Miqdad bersama Anas dan Mussaab. Ummi siapkan bahan untuk memasak. Lepas tu buka video ‘magic school bus’ untuk Mussaab. Anas di atas buat kerjanya sendiri. 

Jam 10, cuba tidurkan Miqdad lagi. Alhamdulillah berjaya. Sementara abang-abang busy dengan hal masing-masing, dapatlah adik tidur tenang :) ummi boleh sambung masak. 

jam 11, Miqdad bangun dari tidur. Ummi juga dah hampir siap memasak. Alhamdulillah. Miqdad bermain dan menonton ditemani Anas dan Mussaab. Lepas tu ummi suapkan nasi. Alhamdulillah dapat video call dari abi yang menggunakan fb messenger. Dapat juga bercakap dengan abi dan tengok muka abi :) ingatkan dah tak boleh. Syukur teknologi yang sangat membantu. 

Lepas makan, keluar lagi ke halaman. Anas, Mussaab dan Miqdad bermain di porch kereta sementara ummi jemur kain dan angkat yang sudah kering. selesai kerja ummi masuk semula ke dalam rumah dan menonton a ba ta lagi. Anas dan Mussaab bermain hingga berselerak segala barang. Ummi bawa Miqdad naik ke atas. Anas dan Mussaab juga ikut.

Jam 1, dapat video call dari abi sekali lagi. Ummi tolong scan code untuk abi install whatsapp di laptop Alhamdulillah abi dah boleh pakai whatsapp. Anas, Mussaab dan Miqdad riuh bermain air di bilik air. Selesai urusan abi, ummi panggil semua keluar. Ummi pula mandi dan solat. Lepas tu buatkan roti butter gula untuk Mussaab dan roti cheese untuk Anas. Sebelum makan perlu kemaskan dulu buku yang berterabur di lantai. Lepas kemas dan makan, Anas dan Mussaab naik ke bilik. Ummi cuba tidurkan Miqdad. 

Masing-masing seronok bermain di bilik. Kecoh sampai Miqdad pun join main sekali. Akhirnya jam 3 baru tertidur bila Anas dan Mussaab keduanya melayan video magic school bus di bawah. Sekali lagi buatkan roti untuk Anas dan Mussaab yang masih kelaparan. Ummi tidur bersama Miqdad. 

Ummi bangun bila masuk waktu asar. Miqdad turut terjaga bila ummi bangun. Mussaab pula lena di sebelah ummi. Anas masih di luar melayan perasaan. Nampaknya seperti mengantuk juga. Tapi seperti biasa, sukar untuk dia tidur di siang hari. Lepas solat ummi bawa Miqdad turun ke bawah. Anas juga ikut. Ummi keluar angkat kain dan siram pokok. Anas dan Miqdad juga keluar. Miqdad cuba berjalan di atas rumput. Berjaya juga untuk beberapa langkah. Alhamdulillah Miqdad dah makin berani.

Kemudian masuk ke dalam rumah. Kemas buku dan mainan yang masih bertaburan di lantai. Mussaab juga baru bangun dari tidur. Sambung tidur di sofa pula. Jam 6, ummi suap Anas dan Miqdad makan. Mussaab masih tidur. Lepas makan, ummi buka video a ba ta untuk Miqdad. Ummi makan dan kemas apa yang patut. Mussaab bangun minta susu strawberry. Makan tak mahu. Anas, Mussaab dan Miqdad menonton video sama-sama. Ummi selesaikan kerja di dapur.

Jam 7, naik atas dan mandi. Lepas maghrib, ummi ajar Anas dan Mussaab al-quran. Miqdad juga menangis mahu disusukan. Lepas tu sambung bermain dan cuba melangkah demi langkah. Anas menangis rindukan abi. Ummi cuba call abi tapi tak dapat. Mungkin abi di luar. Lepas tu turun ke bawah. Ummi suapkan Anas dan Mussaab makan nasi goreng. Mussaab cuma makan sedikit. Miqdad bermain dengan riangnya bersama abang-abang. 

Jam 8.15, dapat call sekali lagi dari abi. Anas dan Mussaab sibuk berebut hp. Dari bawah sampai ke atas. Lama juga bercakap dengan abi. Dekat nak akhiri perbualan dengan abi, Mussaab jatuh dari katil. Ya Allah. Dah la katil tinggi. Berdarah gusi, bibir dan hidung Mussaab. Panik ummi seketika. Bimbang kalau-kalau pendarahan teruk. Ummi tak tahu nak bertindak macamana. Ummi berikan kain untuk Mussaab tekup ke mulutnya. Darah tak mengalir lagi. Tapi bengkak jadinya bibir Mussaab. Kesian Mussaab. Ummi rasa nak menangis tengok keadaan Mussaab. Mussaab cuma menangis sebentar. Ummi lega bila darah dah tak keluar lagi. 

Ummi solat isyak dan maklumkan pada abi keadaan Mussaab. Abi call sekali lagi bertanyakan keadaan Mussaab. Abi pesan agar ummi pantau keadaan Mussaab. Mussaab dan Anas bersedia untuk tidur. Ummi tidurkan Miqdad dulu, jam 9.30 Miqdad dah lena. Anas juga sudah lena terlebih dulu. Ummi temankan Mussaab yang masih belum pejamkan mata. Sayu hati ummi melihat rupa Mussaab malam ini. Ummi doakan Mussaab akan cepat baik dan tak sakit lagi :’(

Mussaab menyusul tidur tepat jam 9.40. Alhamdulillah keadaan Mussaab baik-baik saja walaupun bibir agak nampak bengkak dan lebamnya. Ummi suluh ke dalam hidung Mussaab. Ummi agak hanyak luka kecil di bahagian tepi hidung Mussaab. Insya Allah, tidak lebih dari itu. Semoga sihat sayang ummi.

Ummi mendoakan setiap anak ummi seperti kebiasaan. Mengusap kepala dan melafazkan doa khusus. Ummi sayangkan Anas, Mussaab dan Miqdad. Tapi ummi juga tak lepas dari kesilapan. Ada ketika ummi tak sabar dan marah, ummi mengeluh dan berang. Moga Allah ampunkan dosa-dosa ummi. Moga Allah berikan peluang lagi untuk ummi memperbaiki diri dan menjadi ummi kalian yang lebih baik.

Selamat malam sayang ummi semua. Moga esok akan lebih baik. Moga Allah sentiasa menjaga dan menyayangi Anas, Mussaab dan Miqdad. Tak lupa untuk abi di kejauhan. Ummi sangat rindu. Moga Allah menjaga abi untuk kita. Dan Allah menjaga kita untuk abi. Moga kita akan bahagia selamanya. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment