Friday 29 April 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 300416

Hari ini berada di rumah Mek di kampung. Hari ini juga abi akan terbang ke KL dan seterusnya ke Labuan untuk menyambung tugas.
Anas bangun seawal jam 5.30am saat abi tengah bersiap untuk ke KB. Abi bertolak sebelum azan subuh kedengaran. Anas bersalaman dengan abi. Alhamdulillah tak menangis ditinggal abi. Mussaab masih lena tidur. Abi bertolak ke KB selapas menunaikan solat subuh di masjid. Sampai di KB jam 7.30am.

Anas yang dah tak mengantuk bermain dengan mainan yang dibeli semalam. Badan dah kurang panas. Alhamdulillah. Tapi masih batuk batuk. Selepas bermain, melukis pula. Mussaab bangun jam 7am. Tumpang bermain dan melukis bersama Anas.

Selepas itu masuk ke dapur untuk sarapan. Makan nasi berlaukkan gulai daging. Anas makan sedikit, Mussaab juga kurang berselera. Makan sekejap, keluar melukis lagi.

Jam 8.30am, mandi dan sambung bermain. Asyik dan seronok dengan permainan baru. Sehingga jam 9.30am, Mussaab minta air dan semua masuk ke dapur. Ummi gorengkan keropok lekor dan makan bersama. Anas ambil mamee di kedai Mek dan minum vitagen yang abi beli semalam.

Kemudian keluar dan sambung bermain lagi. Anas ambil mangkuk kertas dan minta ummi buat lukisan season. Anas sambung dengan lukisan weather. Mussaab berbaring di tepi ummi dan akhirnya terlena jam 11am. Anas terus bermain sendiri. Bosan bermain, melukis lagi. Ummi lelap sekejap. Kemudian terjaga dan menemani Anas yang asyik melukis. Ummi tolong Anas melukis. Flight abi ke Labuan jam 11.50am.

Jam 12pm, masuk ke dapur dan suap Anas makan nasi. Mussaab masih lena. Sudah makan, Mussaab juga bangun dari tidur. Mussaab tak nak makan, hanya mengunyah mangga muda dan minum air. Lepas tu makan pula gula gula mentos.

Jam 1pm, masuk ke bilik untuk solat dan berehat. Anas masih aktif dan tak mahu tidur. Mussaab yang baru bangun kembali aktif dan bermain. Memanjat juga menjadi kesukaan Anas dan Mussaab. Kemudian berebut iPad pula. Leka pula dengan ipad. Ummi tidur sehingga jam 3pm. Mussaab kejutkan ummi nak minum air.

Masuk ke dapur dan minum air. Ummi gorengkan nugget memandangkan Mussaab tak nak makan nasi. Roti juga tak nak. Makan nugget dan keropok di kedai Mek. Makanan tak berkhasiat lg :( dah la keduanya tengah batuk dan kurang sihat. Lepas makan masuk ke bilik semula. Cuaca yang sangat panas membuat rasa tak selesa berada di luar. Sangat membahang. Duduk dalam bilik ber aircond lebih menyamankan.

Masuk waktu asar, ummi mandikan Anas dan Mussaab. Juga bersiap solat asar. Kemudian tunggu cik datang, untuk sama sama ke Majlis kenduri kawin kawan ummi. Jam 5pm, cik datang. Anas dan Mussaab bersama ummi, cik, Abg faris dan Kak zana ke majlis kenduri. Kemudian singgah ke rumah cik, dan balik ke rumah Mek. Mussaab kurang ceria, hanya mahu didukung.

Di rumah, bermain lagi dengan Abg Faris dan Kak Zana. Mussaab banyak merengek. Mungkin kerana dah mengantuk. Ummi dukung Mussaab dan Mussaab terlena di pangkuan ummi. Anas masih mahu bermain. Kemudian minta pen untuk melukis lagi.

Ummi solat maghrib dan biarkan Anas yang asyik melukis bersama kawan. Mussaab yang sudah tidur juga kerap bangun menangis. Batuk dan tak selesa. Anas yang dah sangat mengantuk juga masuk tidur bersama Mussaab. Tidurnya kerap terjaga dan menangis. Batuk makin kuat, badan juga dah panas semula. Risau ummi dibuatnya. Silih berganti Anas dan Mussaab bangun menangis. Dua kali Mussaab minta air. Allah.. Kesian anak anak ummi. Apa yang perlu ummi lakukan. Hanya belaian dan doa..semoga Anas dan Mussaab cepat sihat. Ummi nak buat kerja lain pun dah takde semangat. Turut berbaring bersama Anas dan Mussaab.

Tidurlah Sayang. Semoga lena. Semoga esok kembali sihat dan ceria.. Insya Allah









0 comments:

Post a Comment