Saturday 9 April 2016 By: Naemah

KEHADIRAN YANG DINANTI

Kehamilan...
Kerap pula aku menulis tentang kehamilan di laman blog ini.
Ya, kerana keadaan diri yang sedang hamil, bercampur rasa syukur dan gembira di atas kehamilan ini. Ia kehamilan yang dinanti, kehadiran si kecil yang sangat diharapkan..


Aku bahagia dengan kehamilan ini. Walau ku tahu aku bukan ibu yang sempurna. Malah banyak khilaf pula sepanjang menjalankan tugas sebagai ibu. Khilaf yang sering ku kesali. Khilaf yang tak pasti mendapat pengampunan Allah atau sebaliknya. Ia sangat menggusarkan hatiku.

Malah dalam gembira dan tak sabar menanti kelahiran ini, aku sering dihimpit rasa bersalah dan berdosa pada anak anak yang dah ada di depan mata. Konon penat mengandung, aku abaikan mereka, dan sering pula marah marah mereka. Maka apa maknanya seorang anak padaku? Jika lahirnya dinantikan, kewujudannya sering diabaikan. Bimbang dan gusar, yang sedang dikandung ini juga diperlakukan yang sama. Betapa aku insan yang tidak bersyukur. Semoga Allah memberiku peluang untuk memperbaiki diri.

Di kehamilan ini juga, aku tak jemu mencatat tentang kandungan dan keadaan diriku saban hari. Sama seperti pengalaman mengandung yang lepas2 juga. Betapa aku bersyukur dan menghargai setiap kehamilanku. Betapa aku menanti kehadiran setiap anak anakku.

Dan kerana aku pernah merasakan kesedihan kerana sebuah kehilangan. Dua kehilangan akibat keguguran. Hanya aku yang merasakan betapa sedihnya, dan betapa sakitnya.. Maka aku perlu lebih menjaga, perlu lebih memerhati keadaan diri.

Pengalaman bersalin juga 'sakit' dan 'perit'. Tapi ia satu jalan kepada sebuah kebahagiaan. Bahagia menatap anak kecil yang dilahirkan. Comel dan sihat... Itu sudah memadai. Kesakitan itu mampu dilenyapkan oleh sebuah kebahagiaan. Ya, sangat bahagia dengan kehadiran si kecil.

Sudah dua kali mengecapi bahagia itu. Kini yang ketiga pula. Dalam gembira, hati tetap ada gusar. Kerana apa yang bakal terjadi di masa depan tak siapa yang tahu. Hanya berbekalkan harapan dan doa. Agar Allah sentiasa menjaganya untukku. Walau aku juga tak terlalu menjaga. Terutamanya bab makan dan bab mengawal emosi. Aku sering tewas dan sering tersilap. Dan pastinya... Hati tak lepas dari rasa berdosa pada janin di dalam rahim ini.

Ya Allah... Hanya padaMu aku memohon dan berserah. Aku terlalu banyak dosa dan khilaf. Aku pohon agar dilindungi kandunganku ini. Jadikan dia anakku yang sihat sempurna dan membesar sebagai hambaMu yang soleh. Aameen



0 comments:

Post a Comment