Saturday 23 April 2016 By: Naemah

SAAT BAHAGIA BERSAMA

Hampir seminggu suamiku di labuan, akhirnya balik bertemu anak isteri yang kerinduan. Tapi pulangnya hanya untuk 3 hari, dan akan kembali bekerja untuk beberapa hari pula. 

Sebagai isteri pastinya aku mengerti rentak kerjanya. Perlu berjauhan dengan anak isteri sudah pastinya. Tempoh percutiannya kadang kadang sekejap, kadang kadang lama. Bergantung pada jadual kapalnya. Anak anak juga seakan mengerti dan memahami abi tak selalu ada untuk mereka. 

Pulangnya kali ini hanya untuk 3 hari, dan kebetulan pula ibu mertuaku tidak sihat. Suami bersendirian pulang ke kampung untuk ziarah ibunya. Atas banyak sebab, aku dan anak anak tak dapat pulang bersama. Suami membeli tiket pergi dan balik. Satu hari suamiku di kampung. Kami di rumah kerinduan lagi.

Esok pulangnya, suami cuba untuk menggembirakan hati anak anak yang bakal ditinggalkan lagi di esok harinya. Dia cuba sebaiknya menghabiskan masa bersama keluarga. Bawa anak anak bermain di taman, membeli permainan dan memenuhi setiap permintaan anak anak. Dari petang, hingga malam baru kami pulang ke rumah.

Hari ini suami kembali ke tempat kerja, dengan rasa kepuasan di hati, insya Allah. Tiada rasa bersalah pada anak anak. Kerana dia yang kukenal adalah seorang suami dan ayah yang sangat baik dan cuba sedaya upayanya untuk menyenangkan hati anak dan isterinya. 

Aku tahu dia telah mencuba yang terbaik. Aku tahu dia menyayangi kami sepenuh hati. Aku bersyukur di atas segala sikap bertanggungjawab yang telah dia tunjukkan. Ya, dia bukan sempurna tetapi dia telah memberi yang terbaik dan cuba membahagiakan.

Sungguh, tanpanya kami kerinduan dan menanti kepulangannya dengan pengharapan. Aku yang pastinya bukan seorang isteri yang baik dan sempurna, sentiasa mengharapkan pertemuan dengannya agar aku dapat terus mencuba untuk menjadi isteri yang membahagiakan hatinya. Aku yang terlalu banyak kekurangan ini, mengharap agar terus diberi peluang oleh Allah untuk memperbaiki diri agar tidak terus khilaf bertindak.

Aku bersyukur ditakdirkan dia untukku. Dia yang terbaik, dia yang paling membahagiakan. Aku mendoakan agar dia sentiasa di dalam rahmat dan kasih Ilahi. Semoga suamiku terus kuat, dan mampu menjadi pemimpin yang akan memimpin kami ke jalanNya. Insya Allah.


Sepetang di Stadium Kajang



















0 comments:

Post a Comment