Saturday 23 April 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 230416

Hari ini abi akan terbang ke Labuan lagi untuk kesekian kalinya. Keluar mencari rezeki yang halal dan diberkati, insya Allah.

Anas dan Mussaab bangun awal hari ini. Alhamdulillah, walaupun semalam tidur lewat dek kerana keluar sampai ke malam, kemudian sambung main lagi di rumah.

Pagi ini abi siapkan Anas's tree atas permintaan Anas yang nak mengulang hafazan. Sticker fruits juga dah beli, insya Allah Anas akan refresh semula hafazan juzuk amma yang dah lama tergendala.

Jam 9.30 pagi abi menaiki teksi ke airport. Tinggal Anas, Mussaab dan ummi di rumah seperti biasa. Alhamdulillah sudah breakfast nasi lemak dan sambal sotong yang abi masak. Pagi pagi lagi dah menonton video train dan TuTiTu. Lepas abi pergi, makan lagi kek, sate dan fries lebihan semalam.

Sambil menonton video lagi, sambil bermain monster truck yang abi beli semalam. Selepas itu sessi hafazan bermula. Dimulakan dengan surah al fatihah. Berjaya dapat 1 fruit untuk permulaan. Kemudian surah annas. Bacaan sangkut2. Ummi mahukan bacaan lebih baik, memandangkan ini adalah ulangan hafazan yang sudah lama ditinggalkan. So, tak boleh bagi fruit lg.

Kemudian minta makan roti nutella pula sebelum sambung main. Main sambil menonton lagi. Anas asyik dengan sticker vehicle yang juga dibeli semalam. Lepas tu mengadu Anas sedih. Ummi tanya kenapa tak jawab pula. Hai, dah rindu abi ke.

Ummi tunjukkan gambar scan baby. Bercerita tentang baby, adik Anas dan Mussaab yang bakal lahir, insya Allah. Kemudian sambung aktiviti masing masing.

Jam 12pm flight abi ke Labuan. Semoga Allah melindungi abi dan memudahkan urusan abi.
Ummi ajak Anas dan Mussaab naik ke tingkat atas. Tujuannya nak lelapkan mata sekejap. Tapi keduanya masih seronok nak bermain. Mussaab asyik dengan ipad yang dah seminggu tak disentuh dek kerana tidak dicas. Hari ni kembali menatap iPad. Lepas Mussaab, ipad berpindah ke tangan Anas pula. Akhirnya hanya ummi dan Mussaab yang terlena. Anas yang memang susah nak tidur siang, terus leka dengan ipad.

Jam 2 petang, Mussaab masih lena tidur. Ummi dan Anas makan nasi lemak yang abi masak tadi. Lepas tu buat aktiviti dengan Anas yang sudah kebosanan. Buka buku pattern dan buat sama sama. 

Jam 3 petang, Mussaab bangun dari tidur. Dah banyak tidur, kini bertenaga semula. Asyik bermain monster truck. Anas pula asyik dengan stickernya. Sehingga jam 4 petang, hujan mula turun dari rintik rintik hingga akhirnya lebat dan menyamankan. Tak tergambar perasaan syukur, memandangkan sudah lama bumi dalam kepanasan kesan el nino. Anas dan Mussaab yang excited bersorak riang bersama turunnya hujan, dan berlari keluar bermain hujan. Ummi biarkan sahaja, memerhati dari dalam rumah. 

Kemudian ummi naik ke atas untuk solat asar. Anas seperti biasa akan ikut ke mana ummi pergi. Mussaab asyik dengan video TuTiTu dan permainannya. Sempat ummi baca al Quran ditemani Anas, Mussaab masih leka di bawah hingga ummi turun dan suapkan nasi. Lepas makan, Anas pula request nak tengok video train. Ummi penuhi permintaannya. Kemudian video nasyid toyor baby pula. 

Jam 7 PM, ummi ajak naik mandi. Anas ikut ummi naik. Mussaab masih asyik dengan lagu toyor baby. Tak daya ummi nak angkut Mussaab naik atas. Anas mandi dulu. Mussaab kemudiannya naik ke atas dan mandi. Selesai keduanya. 

Ummi bersiap untuk solat maghrib. Terpaksa solat di luar untuk elakkan Mussaab memanjat almari. Pantang masuk bilik ummi, mesti nak panjat almari. Dah la tinggi dan membahayakan. Sangat merisaukan ummi.

Lepas ummi solat dan baca al Quran, Anas dan Mussaab angkut buku satu persatu untuk dibaca. Leka sekejap dengan buku. Selepas solat isyak  tengok video lagi. Hingga jam 9.30 malam, ummi ajak masuk tidur. Ummi tutup TV dan computer. Anas dan Mussaab menangis tak nak tidur lagi walaupun sebenarnya dah mengantuk. 

Masuk ke bilik dan tutup lampu. Sempat lagi Mussaab panjat almari. Geram ummi dibuatnya. Ummi biarkan sehingga Mussaab menangis nak turun. Lepas tu masing masing terlena juga dalam kegelapan malam. 

Hari ini sudah berakhir buat Anas dan Mussaab. Masing masing ada ragam tersendiri. Kadang menguji kesabaran ummi, namun akhirnya ummi juga yang menyesal dan rasa bersalah pada kalian kerana sikap kurang sabar ummi.

Lenalah tidur Sayang. Ummi sangat menyayangimu. Semoga esok menjanjikan sinar buat kalian. Maafkan segala kekurangan ummi dalam mendidik. Semoga Allah sentiasa menjaga kalian. Ameen..










0 comments:

Post a Comment