Friday 22 April 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 170416

Sudah lama ummi tak update tentang aktiviti anak anak ummi. Ini adalah yang pertama untuk tahun ini :D

Sudah berada di bulan April 2016. Menjalani kehidupan bersama ummi dan abi di rumah sewa baru yang lebih selesa, insya Allah.

Hari ini abi tiada di rumah. Sudah 4 hari di Labuan, seperti biasa berjuang mencari rezeki buat kita sekeluarga. Semoga Allah melindungi abi dan mengurniakan rezeki yang berkat buat kita.

Anas dan Mussaab bangun awal hari ini. Anas bangun ketika ummi sedang bersiap untuk solat subuh. Mussaab pula bangun sekitar jam 7 pagi. Maklumlah semalam tidur awal semuanya. Kalau tidur lewat, lewat jugalah bangunnya.

Anas dan Musaab bersarapan dengan roti coklat nutella dan roti bakar. Selepas makan, naik mandi. Kemudian bermain permainan yang ada, sementara ummi memasak kue teow goreng. Seperti biasa, mainan berselerak di ruang tamu. Ummi biarkan saja, asal tak menagis dan merengek minta yang bukan bukan. Selesai masak, makan bersama. Mussaab makan berselera. Makan lebih banyak dari Anas. Lapar sangat barangkali ;)

selesai ummi kemaskan dapur dan meja makan, masanya untuk menjemur kain pula. seperti biasa, Anas dan Mussaab akan setia menemani ummi sambil bermain di luar rumah. Anas yang baik, akan tolong ummi jemur kain bersama. good boy :) kemudian masuk ke rumah, Mussaab request nak tengok video TuTiTu, video kegemarannya, Anas kini dah kurang berminat dengan video. Anas lebih banyak menghabiskan masa dengan mainan. Berimaginasi dan menghasilkan sesuatu menggunakan permainan miliknya. kadangkala whiteboard menjadi pilihan Anas untuk melukis sesuatu yang terlintas di fikirannya. 

Jam 10 pagi, rumah dah bersepah sana sini dengan mainan. Ummi biarkan saja, masing masing buat hal sendiri. Ummi juga selesaikan urusan ummi. 

Jam 11 pagi, Mussaab minta nak makan kuih. Ummi panaskan cekodok pisang yang Mussaab suka. Makan sampai puas. Jam 11.30 pagi ummi masak untuk lunch, sambil anak anak terus leka bermain. Anas pula asyik melukis di whiteboard dan kertas. 

Pukul 12, lunch sama sama. Mussaab kurang makan nasi, banyak makan ayam goreng. Anas makan berselera hingga kekenyangan. Lepas makan, Mandi lagi dan main lagi. Ummi mop lantai yang dah motor. Rumah masih bersepah dengan barang permainan. 

Pukul 1, Naik atas bersama anak anak untuk bersiap solat zohor dan tidur. Ambil masa juga nak tidur. Masing masing masih nak bermain. Akhirnya keduanya terlena. Hingga jam menghampiri 5 petang barulah bangun semula.

Ummi siapkan makan malam, suapkan makan, angkat kain di jemuran dan kemas ruang tamu yang bersepah dengan bantuan Anas dan Mussaab. Alhamdulillah kemas juga rumah akhirnya. 

Jam 7 malam naik mandi dan ummi bersiap untuk solat maghrib. Anas dan Mussaab leka dengan buku yang ummi letakkan di atas katil. Kemudian baca alquran dan main lagi. Hingga ummi selesai solat isyak, turun semula ke bawah dan menonton video. Anas, sambil menonton sambil melukis. Mussaab pula sambil menonton, sambil main.

Lebih kurang pukul 10 malam ummi ajak masuk bilik, tutup lampu dan masing masing terlena akhirnya.

Alhamdulillah di atas segala nikmat hari ini. Anak anak ummi sihat dan baik baik saja bersama ummi. Semoga hari esok menjanjikan yang lebih baik. Ameen.













0 comments:

Post a Comment